Hej Henrik!
Som ejer af en sølvgrå Montreal – jeg skrev om den for et par år siden i klubbladet – så vil jeg godt give mit besyv med. Jeg har ikke fortrudt jeg har købt en. Det er en speciel bil som har givet mig mange oplevelser og nye venner/bekendtskaber/relationer.
Godt du har bestilt bogen (biblen), for der er en masse hints til hvad man skal være opmærksom på i forbindelse med køb af en Montreal, vedligeholdelse og meget andet. Det er jo en fed motor og fedt design (Marcello Gandini), men alt det ved du sikkert allerede.
Dernæst er rust vist kun et problem hvis der har været svejset meget i den og det så ikke efterfølgende ikke er behandlet ordentligt. Den er som nævnt rustbeskyttet fra fabrikken.
Jeg ville ikke vælge en med karburatorer fordi SPICA systemet hvis det ellers vedligeholdes ordentligt - og det gør du – kan holde længe. ALFA har også brugt det på deres formel 1 racere. Der findes en specialist i mekanisk indsprøjtning i Berlin som gør det i Kugelfischer, Bosch og så SPICA, Der er AMS-service i tyskland, Bürgi i Schweiz og så Wes Ingram i USA.
Det er en stor fordel hvis du kan lide det og kan finde ud af at skrue noget selv. Der er hele tiden noget på en så gammel bil som bremsekalibre der skal renoveres, koblingshovedcylinder der skal skiftes osv. Skal man på værksted hver gang så bliver det umådeligt dyrt.
Desværre har jeg gjort den klar for vinteren for ellers var du meget velkommen til at komme og se den og så kunne vi også køre en tur så du kunne gøre dine egen erfaringer. Hvis du ikke har købt en inden foråret så er du også velkommen til den tid. Ellers håber jeg vi ses til f.eks. Classico Træf.