Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Utæt pakdåse bag svinghjul

Utæt pakdåse bag svinghjul 02.02.2010 23:57 #3034

Renoverede i sensommeren 2009 motor og andre sliddele på Spideren pga et hul i et stempel forårsaget af en utæt bremsekraftforstærker. Alt blev adskilt, analyseret og repareret om nødvendigt og der kom nye foringer / stempler, lejer, oliepumpe, styr, ventiler, vandpumpe etc. i. Krumtappen blev opmålt og vurderet af den lokale cylinderservice og fundet i orden og lappet på alle glideflader incl fladen hvor pakdåsen bag svinghjulet ligger an. Motoren blev samlet efter alle kunstens regler, og har da også været tæt undtagen ved førnævnte pakdåse. De første 2 uger var den helt tæt, så kom der et par dryp en gang i mellem, og senere væltede det nærmest ud ! Der var derfor ikke andet at gøre end at få maskinen ud igen og kigge på problemet. Mærkeligt ser det ud: I samlet tilstand ses utætheden som en oliefilm fordelt i hele området omkring pakdåsen (den blå RTV applikeret med rund hånd er blot en ekstra sikring, hvis der nu havde været en lille sprække, der var utæt, hvilket ikke var tilfældet). Bemærk nederst er en lille oliekile synlig i spalten mellem pakdåsens læbe og krumtappen. Næste billede viser krumtappens overflade efter udtagning af pakdåsen, den er glat og i orden som da den blev monteret. Næste billede viser pakdåsen, man kan se, at noget er galt. Spidsen af blyanten peger på fladen hvor krumtappen har haft kontakt med læben. Her er der slidt materiale af. Overfladen er ikke ru, men der er fjernet materiale, der ses som det brune snask over og især under læbens kontaktflade. Næste billede viser også pakdåsen med det afslidte materiale klæbende til overfladen vha olie. Sidste billede viser igen pakdåsen, her ses pakdåsen bagfra, også fyldt med det brune skidt.

assy.jpg

crankshaft.jpg


Pakdåsen er en standard AKRON, som fås hos de fleste reservedelsspecialister, og den blev ved montage smurt med et skvæt indkøringsolie på læben. Efter montage fik den lige et skvæt i spalten, så jeg vil ikke mene, at den har kørt tør. Så snart motoren startes kommer der olietilførsel fra bagsiden.

seal.jpg


Nogen ide om hvad der er gået galt ? Jeg mener krumtappens overflade er i orden, samlingen er smurt ved montage, pakdåsen sad rigtigt, hvilket også kunne mærkes ved demontage (den var svær at få ud). Eftersom tingenes tilstand efter min mening er OK, mener jeg blot, at der skal en ny pakdåse til, og det bliver nok ikke en AKRON. Flere praler med at CORTEGO skulle være det bedste, der findes, men hvad er jeres mening om det ?

seal2.jpg

seal3.jpg
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973
Sidste redigering: 03.02.2010 10:20 af Lars R. Nissen.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.15 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark