Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Efterspørger tips & tricks, skift af kølerslanger

Efterspørger tips & tricks, skift af kølerslanger 04.08.2024 23:06 #34264

Hejsa,

Min Spider 2000 Iniezione lækker kølervæske et eller andet sted fra, så jeg agter at skifte alle kølerslanger. Køleren er ret ny, så jeg antager - med krydsede fingre - at det ikke er den, der lækker.

I den forbindelse har jeg følgende spørgsmål, som jeg håber at få nogle kvalificerede svar på fra jer.

Mine erfaringer med lignende operationer på andre biler er, at det kan være bøvlet at få al luften ud af kølesystemet, efter at man har tappet al kølervæsken af og fyld på efterfølgende. Særligt varmeapparatet kan drille. Til hver bilmodel har typisk hørt specifikke tricks, der var nødvendige for at få luften ud. Så:

1) Hvilke tricks er der for at få luften ud af min Spider?

Der er folk, som mener, man af og til bør spule sit kølesystem igennem med en "haveslange", hvilket jo er særligt oplagt, når man alligevel har det skilt ad. Men:

2) Hvad er jeres holdninger og erfaringer?

De kølervæske-data, der står i bilens manual, er tudse gamle og matcher intet af det gængse, man kan købe i dag. Så:

3) Skal jeg google mig ihjel for at finde noget, der matcher bilens manual 1:1, eller kan jeg bruge noget af det nymodens sprøjt fra fx T. Hansen?

Og sidst, men ikke mindst:

4) For at begrænse tilkalkningen af kølekanalerne tænker jeg, det er en god idé at bruge demineraliseret vand. Hvad tænker I?

På forhånd tak for jeres svar.

Mvh.
Helge
Sidste redigering: 04.08.2024 23:07 af Helge Jessen.

Sv: Efterspørger tips & tricks, skift af kølerslanger 05.08.2024 21:59 #34265

Hej Helge
1. Jeg ville aftappe gammel kølervæske og påfylde ny kølervæske med helt tændt for varmen. Når der er påfyldt ny kølervæske, ville jeg A) køre motoren halvvarm, lade den køle af og tjekke kølervæske-niveauet, og derefter køre motoren driftsvarm, lade den køle af og igen tjekke kølervæske-niveauet. B kan gentages flere gange, indtil der ikke længere er behov for at påfylde yderligere kølervæske.
2. Når man bruger en haveslange med postevand, ved man ikke, om man får alt vandet ud, så jeg ville hellere skifte kølervæsken oftere.
3. Jeg kan ikke forestille mig, at der kan ske noget ved at benytte en moderne kølervæske, idet en moderne type bør være bedre for letmetal og pakninger end en ældre type. En rød type kan vist holde i tre år, mens en blå type vist kun kan holde i to år. Selvom kølervæske fra Shell eller Circle K er dyrere end kølervæske fra Biltema eller T. Hansen, er det måske pengene værd.
4. Jeg køber koncentreret kølervæske hos Circle K og blander det 50/50% med demineraliseret vand i en separat beholder, og så hælder jeg den blandede kølervæske på bilen. Det er en lidt besværlig, men sikker metode.
Mvh. Erik

Sv: Efterspørger tips & tricks, skift af kølerslanger 11.08.2024 19:18 #34277

Hej Helge !
Jeg har en Workshop Manual fra Broockland Books om 105/115-serien fra 1989. Den beskriver vedr. "flushing" af kølesystemet følgende: Tøm kølesystemet for væske ved at fjerne køledækslet og åben dræne-propperne på blokken og i bunden af køleelementet - husk at åben fuldt op for varmen. (Det er måske ikke nødvendigt at åbne drænpropperne - det gjorde jeg ikke.)
Luk for drænpropper og bundprop. Lav en blanding af 1 3/4 gallon vand + 10 1/2 oz af "sodium bicarbonate" = bagepulver og påfyld blandingen. Kan købes i 500 g. pakning hos Matas. Det gjorde jeg. Start motoren og lad den gå 10 - 15 min.- (vær sikker på, at termostaten åbner fuldt op) kør evt. en lille tur, og aftap herefter blandingen - på samme måde som anført før - stadig med varmeapparatet på fuld varme. Du vil muligvis opleve at væsken ved aftapning er mørkebrun/sort.
Luk herefter alle propper incl. den i bunden af køleren - påfyld frisk kølervæske (din idé med destilleret vand vil være helt ok - da det ikke indeholder kalk) og kør motoren varm.
Jeg gjorde det for et par år siden, og min køler har fungeret fint siden. Min Spider er fra 1978, og jeg har siden monteret thermostatsyret el-ventilator, og det fungerer fint. Kølevands temperatur er meget stabil under alle forhold.
P.S. Vedr. køleslange, husk at checke ved varmeapparatet - til højre og over pedalerne.
mvh. Jens Chr. Noes

Sv: Efterspørger tips & tricks, skift af kølerslanger 21.08.2024 22:52 #34289

Hej Erik og Jens Christian,

Tusind tak for jeres udførlige beskrivelser - de er jo som sakset ud af en professionel manual! Kæmpe hjælp, som viser, at det er værd at være medlem af AR klubben

Tror jeg i første omgang blot skifter kølerslangerne, så må "flushingen" vente.

Mvh.
Helge
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.10 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark