Hej Helge
1. Jeg ville aftappe gammel kølervæske og påfylde ny kølervæske med helt tændt for varmen. Når der er påfyldt ny kølervæske, ville jeg A) køre motoren halvvarm, lade den køle af og tjekke kølervæske-niveauet, og derefter
køre motoren driftsvarm, lade den køle af og igen tjekke kølervæske-niveauet. B kan gentages flere gange, indtil der ikke længere er behov for at påfylde yderligere kølervæske.
2. Når man bruger en haveslange med postevand, ved man ikke, om man får alt vandet ud, så jeg ville hellere skifte kølervæsken oftere.
3. Jeg kan ikke forestille mig, at der kan ske noget ved at benytte en moderne kølervæske, idet en moderne type bør være bedre for letmetal og pakninger end en ældre type. En rød type kan vist holde i tre år, mens en blå type vist kun kan holde i to år. Selvom kølervæske fra Shell eller Circle K er dyrere end kølervæske fra Biltema eller T. Hansen, er det måske pengene værd.
4. Jeg køber koncentreret kølervæske hos Circle K og blander det 50/50% med demineraliseret vand i en separat beholder, og så hælder jeg den blandede kølervæske på bilen. Det er en lidt besværlig, men sikker metode.
Mvh. Erik