En lille historie om Spideren, der pludselig mistede lysten til at lave noget …
For et stykke tid siden, svigtede den ellers altid stabile 1300 Spider Junior 1971. På vej til konfirmationskørsel, en næsten 300 km tur, primært på motorvej, ville den lige pludselig ikke trække? Det var min søn der kørte, og under en overhaling synes jeg, at det gik lidt for langsomt. Lasses svar var, at speederen var helt i bund! Nu er en 1300 jo ikke den hurtigste, men den plejer at følge med uden problemer, bare den får nok omdrejninger ???? Nå, ind på næste frakørsel og op med hjelmen. Den gik fint i tomgang, helt som den plejer, men ville ikke rigtig svare på gassen? Vi kunne ikke få øje på nogle umiddelbare problemer, så humpede forsigtigt hjem. Den kunne rotere med lave omdrejninger, men ville ikke lave noget. Hjemme i garagen fandt vi en defekt brændstoftryksregulator, som umiddelbart fik skylden. Jeg fik lavet en ny bøsning til regulatoren, og sat trykket korrekt, men lige lidt hjalp det? Nå, men så var der ikke andet at gøre end at gå det hele slavisk igennem! Skidt i karburatorer, dyser, filtre? - Nej. Utætheder omkring gummiflanger til karburatorer, check med bremserens? - Alt OK. Tændrør så OK ud, og kig ned i cylindrene gav heller ikke anledning til bekymring. Undertryksslange til bremseforstærker? - Afklemning gav ingen ændring. Check af tændingstidspunkt og avancering - alt OK. Check af ventilspillerum og ventiltider? Alt ok. Hvad var der så tilbage? - udstødning, men med mindre den ruster sammen og er utæt, er alt vel ok? Men hvad så? Man skal vide, ikke tro, så af med udstødningen. Bagpotten var lidt brugt, men ok. Mellempotten så også fin ud, umiddelbart ingen problemer. Men den forreste potte havde jeg svejset over flere omgange, så kunne der være noget der? Næh, man kunne kigge igennem. Nå, på med den forreste potte og opstart, så var der sgu brøl på maskinen igen og lyst til omdrejninger ???? Jeg ville sætte midterpotten på, men bemærkede, at noget raslede voldsomt indeni. Bingo, fejlen var fundet. Den var simpelthen faldet sammen indvendigt, selvom den var OK at se til udefra. Har i dag monteret et nyt udstødningssystem når vi nu var igang, så nu spiller det hele igen. Standard Imasaf hele veje igennem, og lyden er helt rigtig italiensk, en fin kombination af bas og snerrende lyd ved lidt højere omdrejninger