Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Montreal

Montreal 18.10.2008 22:22 #353

Hej i klubben.
Super godt med et alternativ til cuoresportivo. Denne her side ser rigtigfin og anvendelig ud. Håbeer den vil blive benyttete at os klubmedlemmer og andre.
Nå men jeg søge lidt oplysninger om Montreal. De er jo lavet i knap 4000stk med en 2,6 ltr motor. Men jeg har set en enkelt på nettet med en 3.0. Der står noget om det er en blandt en håndfuld håndlavet med denne motor. Hvad er det for en maskine og hvad er der specielt ved denne ud over der kun er få lavet?
Har Tommy fra Århus stadig den grønne. Nogen der har hans mail?

Mads

Sv:Montreal 18.10.2008 22:41 #354

Umiddelbart står der intet i "Biblen" om en 3 liter udgave af V8'eren. Derimod nævner de at slagvolumen blev øget fra 1995 ccm, som den havde i 33'eren, til 2593 ccm (for større felksibilitet) til gadebilen Montreal.

Man kan læse mere om Montrealen under "Modelhistorie" her på siden ...

Emnet er i øvrigt lige blevet flyttet, da Montreal ret beset er en Type 105
Lars
Giulietta 1750 TBi
Giulia 1300 Super
Sidste redigering: 19.10.2008 00:47 af Lars R. Nissen.

Sv:Montreal 20.10.2008 15:51 #363

Denne bil har været til salg længe, og jeg talte tidligere på året med sælgeren. På det tidspunkt stod der ikke noget om 3.0 l motor i annoncen, og han nævnte det heller ikke i samtalen. Jeg ville ikke stole på at det er korrekt. Eneste oplysninger jeg har kunne finde ang. 3.0 l motor er nogle specielle race-modeller, se her: www.alfamontreal.info/Mmain.html#3litre
Jeg tvivler på det er én af disse, men måske han kan dokumentere dette.
Bilen er ikke perfekt, deraf den lave pris. Største "fejl" er nok, at bilen er omlakeret i uoriginal farve, der dog minder om den originale.
Tonny har stadig sin flotte grønne, ihvertfald sidst jeg havde kontakt med ham.

/jan

Sv:Montreal 21.10.2008 16:38 #371

Nu fik jeg det måske til at lyde somom jeg er den store Montreal ekspert. Det er bestemt ikke tilfældet, jeg ville blot lige komme med mine bemærkninger. Der må være nogle der kender modellen indgående.

Sv:Montreal 27.10.2008 09:36 #423

V8 motoren i Montreal stammer som bekendt fra Tipo 33 racersporsvognene. I sæsonerne '69 - '73/4 deltog 33 i 3 ltr. klasserne med en 2995 cm3 motor med 4 ventiler pr. cyl. og ca. 400 HK (de var ikke pålidelige nok, så det var småt med gode resultater, og V8 blev afløst af 3 ltr. 12 cyl. boxer).
Da man ofte på den tid hos Alfa producerede lidt efter de forhåndenværende deles princip, kan det ikke udelukkes, at man havde dele til fremstilling af 3 ltr. V8 motorer tilovers, og at man lavede nogle neddroslede udgaver og lagde i Montreal special modeller. Jeg har dog aldrig læst om sådanne udgaver nogen steder.
Erik

Sv:Montreal 03.11.2008 17:29 #479

Fra den det udemærkede Montreal site har jeg klippet lidt om 3-Litre motorer, se nedenstående eller på selve site'et: http://www.alfamontreal.info/

3-litre engine
Subsequently Autodelta made a small number of higher performance hybrid engines comprising a combination of 33 and Montreal parts. The 3-litre (2997 cc) variant of the standard 2593 cc engine had a single-plane steel crank. A 3-litre Group 4 racing Montreal shown by Autodelta at the International Racing Car Show in London in January 1973 was claimed to develop 370 bhp at 9000 rpm. Following the event, the car was exhibited for some time in the Edgware Road showroom of Alfa Romeo's UK subsidiary. A 1/43 model of this car by Reiner Götzke (RGM Design) was produced by BBR.

In 1973, Montreals were entered for the world championship 5th round at Spa (No. 44, Pizzinato) and the 7th round at Nürburgring (No. 64, Dieter Gleich and Dieter Weizinger for Alfa Romeo Deutschland) but Pizzinato failed to qualify and Gleich failed to finish. At this time the car was still painted green but had a raised black bonnet area above the engine. In February 2006, a 1/43 model of this car which was manufactured in China for Metro Sales Promotion was sold in Italy with issue No. 14 of the "Alfa Romeo Sport Collection" supplement to La Gazzetta dello Sport, published by Fabbri Editori. Repainted in white livery, Gleich's car was later raced with Nos. 18 and 360 by Stahlberg, an Alfa Romeo dealer in Hamburg who had done much to promote the Montreal in Germany. It was recently discovered in storage in Germany and purchased by Ivo Salvadori, who runs a repair shop for Italian cars in Basel, Switzerland. The car is at present painted orange but Ivo plans to restore it to its original "London Show" condition by 2006.

The Bobcor 3-litre racing Montreal is described in the next section.

Two modified Alfetta GTV shells were equipped with 3-litre Montreal engines and a 340 bhp marine version of this engine was also developed (see later sections). Unfortunately the premature dismantling of the engine production line at Alfa Romeo thwarted plans by Autodelta to have 400 3-litre Montreal engines produced for a series of Alfetta GT 3000s (to permit Group 4 homologation of this vehicle).
Klaus Hahn.
6C 3200 Brera, Giulia 1750 GTV & GTA, Giulietta Spider
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.18 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark