Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Nucio Bertone + griffith Borgeson 1954

Nucio Bertone + griffith Borgeson 1954 18.11.2014 15:00 #15888

Tilbage i 1963 havde det Amerikanske bil blad Road and Track 2 artikler der omhandlede Alfa Romeo. Disse kan nemmest karakteriseres som farvel og god dag.
Den ene var den første Amerikanske prøvekørsel af Giulia Sprint GT. Den anden var et interview lavet af Griffith Bergeson, en af den tids journalist notabiliteter. Som nemmest kan betegnes som farvel til Giulietta Sprint
Han have lavet et interview med Nucio Bertone, om betydningen af Giulietta Sprint..
Dette interview står tilbage som en af milepælene i Giulietta Sprints, historie. Hvor der er mange henvisninger , i Giulietta literaturen, der reffererer til denne artikel. Hvor der er mange ting , informationer, billeder der blev offentliggjort for første gang.
Så jeg synes at det må være passende at det bliver lagt ind på Giulietta forum her i slutningen af 60 året for Giulietta Sprint.
Når i læser det skal i have i erindring hvad Giulietta Sprint havde betydet for Carrozzeria Bertone.
Carrozzeria Bertone var i begyndelsen af 50erne, et karetmagerværksted under omformning til de nye tider.
Nucio Bertone havde overtaget ledelsen af det Firma hans Fader. Født i 1884 kom ud at arbejde som 12 årig. Grundlagde firmaet som 28 årig i 1912. Han havde evnet at holde ,det i live over 2 verdenskrige og en stor depression. Nu var det Nucio Bertone opgave at holde det i live. Det første var at skaffe nogle kontrakter på produktion.
Han producerede 2 karosserier på MG TD chassiser for en forhandler i Rom. Men fik lov til at udstillede dem på Torin Auto Shov 1952, i håb om at det kunne tiltrække flere ordrer.

"On the first day of the Turin Auto Show, a blustery, thick-necked Chicago car dealer named Stan "Wacky" Arnolt swaggered onto the Bertone stand in a broad-brimmed Stetson and declared he wanted 200 of the cars."

Nucio Bertone forsøgte efter bedste evne at slippe af med denne urealistiske Amerikaner. Ved at anføre det urealistiske i projektet-
Først skulle MG acceptere at levere at så stort antal chassiser, til en dem fremmed producent. Så skulle chassiserne fragtes med skib til Genua og videre til Milano. Derefter den anden vej til Genua og videre til USA.
Det var urealistisk, alene omkostninger til transport, ville være større en Bertones omkostninger til at producere karosseriet.
Men MR Arnolt, var ubøjelig. Ca 100 Arnolt MG blev produceret , inden MG begyndte at få leverings problemer og bakkede ud. Dette med førte blot en anden MR Arnold ordre. Nu på Bristol Chassis Anolt Bristol. På dette får vi det første indtryk af hvad designeren Franco Scaglione kunne præstere.
Parallelt var der en Italiensk bilproducent der var ved at komme i problemer , fordi de havde afgivet løfter, de ikke kunne indfri. Her var der en Østrig-Tysker Rudolf Hruska ansat, han var på jagt efter produktions kapacitet.
Bertone og Hruska var bekendte ,fra tiden hvor Hruska var hos Siata, og Bertone producerede Siata Amica.
Nu kommer Hruska forbi, og spørger naturligvis bertone.Hvad et det i laver , med reference til Arnolt Bristol. Hvortil Bertone replicerer.
Når i ikke vil lade mig lave ,hvad jeg gerne vil. Må jeg lave det andre tilbyder mig at lave.
Dette var starten på samarbejdet mellem Carrozzeria Bertone og Alfa Romeo omkring Alfa Romeo Giulietta Sprint.
I 1959 forlader Vice Precident Luragi, Direktør Qourami og Rudolf Hruska Alfa Romeo. Alle havde supporteret samarbejdet med Carrozzeria Bertone.
Bertone har startet med at producere en ny Alfa Romeo model 2000 Sprint. Nucios nye design talent Giugiaro, har slået stregerne til en ny model der skal afløse den elskede Giulietta Sprint.
Den nye 2000 Sprint, løber ind i store kvalitetsproblemer, hvor bla bagaksel falder af før de kunne forlade samlebåndet. Svejsninger var ekstrem dårlig kvalitet.
Den nye ledelse hos Alfa Romeo, beslutter sandsynligvis, på denne baggrund at den nye Coupe skal produceres "in House" på den nye samlefabrik i Arese parallelt med Berlinaen.
Allerede i 1961 er de første prototyper af Giulia Sprint oppe i Osnabrück hos Karman for at få et konsultativt gennemgang af konstruktionen og tilretning til de nye produktions og samle metoder der vil blive benyttet på de Nye Giulia modeller.

Alt dette var Nucio Bertone naturligvis vidende om da han gav interviewet til Griffet Bergeson. Og man kan mærke at det skinner igennem, at afskeden med Giulietta Sprint, der løftede Carrozzerias Bertone til en International produktions virksomhed på 4-5000 mand. Og en position på den internationale design himmel, med producerede design forslag for alle betydende bil producenter.

Giulietta Sprint Saga Scan0001.jpg

Giulietta Sprint Saga Scan0002.jpg

Giulietta Sprint Saga Scan0003.jpg

Giulietta Sprint Saga Scan0004.jpg
Sidste redigering: 18.11.2014 15:42 af Lars R. Nissen. Begrundelse: Tilføjelse af billeder

Sv: Nucio Bertone + griffith Borgeson 1954 18.11.2014 17:17 #15890

TAK!

Sv: Nucio Bertone + griffith Borgeson 1954 22.11.2014 16:49 #15930

Også en Tak her fra.
Torben
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.26 sekunder

Banner

© 2008-2021 Alfa Romeo Klub Danmark