Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Stelvio har sine begrænsninger

Stelvio har sine begrænsninger 08.01.2018 17:06 #27417

Alfa Giulia Super 2,2 diesel, 2017
Alfa Spider 916 3,2 V6, 2005

Sv: Stelvio har sine begrænsninger 11.01.2018 09:29 #27426

Så er det da heldigt at de befinder sig på et niveau hvor de færreste Defenders kommer ud ..

De tre primære faktorer for offroad performance er dæk, frihøjde og differentialer - så hvis man mener det alvorligt bruger man rigtige offroaddæk i ballonstørrelse med meget lavt dæktryk (1,2 bar), hvis man virkelig mener det rykker man også kofangerne af inden man går igang (ellers bliver de bare rykket af når de rammer en forhindring) og til sidst er der differentialerne - men der er det faktisk en sport blandt offroad entusiaster at lade være med at slå 4WD til og se om man kan klare forhindringerne på god køreteknik alene.

Men det er jo slet ikke der vi er med Stelvio - det er en fun car med wuhuuu faktor, masser af plads til børn, cykler og køleskabe bagi samt en frihøjde der gør det uproblematisk at køre let offroad. Ligesom en SW, bare med en frihøjde der gør den ægte praktisk.

Har selv kørt SUV i 4 år, inkl offroad på (kostbare) 20" fælge, uden problemer. Det er kun prisen herhjemme der gør at der ikke holder en SUV (Stelvio) i garagen ..
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916

Sv: Stelvio har sine begrænsninger 11.01.2018 10:25 #27428

Mikkel Lund skrev:
Det er kun prisen herhjemme der gør at der ikke holder en SUV (Stelvio) i garagen ..
Det samme her. Den passer nemlig rigtig godt til vores livsstil og så har den suveræne køreegenskaber til vores brug.

Men jeg "nøjes" nok med en Giulia næste gang.
Alfa Giulia Super 2,2 diesel, 2017
Alfa Spider 916 3,2 V6, 2005
Sidste redigering: 11.01.2018 10:26 af Ole Jørgensen.

Sv: Stelvio har sine begrænsninger 11.01.2018 18:00 #27432

Road & Track har testet Stelvio.
Link til artikle og billeder:

www.roadandtrack.com/new-cars/first-driv...news&date=011118
2018 Alfa Romeo Stelvio: First Drive
The Stelvio is arguably Alfa Romeo's most important car. How does it stack up?

CHRIS PERKINS
BY CHRIS PERKINS
JAN 10, 2018
143
We've paid a lot of attention to the frustrating, brilliant Giulia Quadrifoglio over the last year, but the future of Alfa doesn't rely on a $73,500 sports sedan. The Stelvio is much more important for the success of the brand. If this crossover doesn't sell well here in the US and China, Alfa Romeo's renaissance is almost assuredly doomed.
ADVERTISEMENT - CONTINUE READING BELOW
It faces an uphill battle too—Alfa Romeo doesn't have the most stellar reputation in the US, and its rivals are all incredibly strong. Does the Stelvio do its job?
First impressions are rather good. I won't go so far as to say it's better looking than the Giulia sedan on which it's based, but within the compact crossover segment, the Stelvio is seriously pretty, up there with the Jaguar F-Pace and Volvo XC60. This shade of Vulcano Black is also lovely. The rise of Uber and Lyft has filled New York City with black cars, yet the Stelvio still stands out.
The Stelvio is the sort of car you look back at and smile every time you walk away, which is exactly what you want from an Alfa. These are cars that should make you feel special, like you've gone against the grain. On looks alone, the Stelvio does that. Impressive, especially considering that Alfa is ultimately just following a trend by making a luxury crossover.

CHRIS PERKINS
ADVERTISEMENT - CONTINUE READING BELOW

CHRIS PERKINS
The interior gives a good first impression too. The driving position is spot-on, and as in the Giulia, the interior design is handsome. My Stelvio Sport tester also had the same column-mounted aluminum shift paddles you get in the Giulia Quadrifoglio, which are so much nicer than the cheap plastic units everyone else uses. The steering wheel is nice too, with a lovely thin rim that feels just the right amount of delicate.
That's unfortunately let down by elements of cheapness. The joystick gear selector is sharp and plasticky while many of the other knobs and switches feel similarly low rent. That's a big problem when you're up against cars like the Audi Q5, Mercedes GLC, and Volvo XC60, all of which are beautifully built. Alfa's infotainment system, which was developed in-house, is surprisingly decent. But it's not on the level of those from the Germans or Volvo.

Sv: Stelvio har sine begrænsninger 11.01.2018 22:48 #27434

Aaarhhhrr – kom nu ind i kampen !

I video-klippet, som Ole Jørgensen har fundet, sætter de Gud-hjælpe-mig Alfa Stelvio op mod et decideret terrænkøretøj for Saudi’er og den britiske landadel, som Range Rover (tilsyneladende med endnu flere terræn-programmer på menu-skærmen, end Giulia Quadrif.’s DNA har til asfalt)
på et hullet og stejlt kuperet sand-underlag, - men på den sidste forhindring vælger de alligevel, at de ikke engang vil forsøge at sende Stelvioen over.

Den eneste ”begrænsning”, vi kan konstatere med sikkerhed, er at ingen af ”testkørerne” tydeligvis aner noget som helst om at køre i terræn - og i øvrigt vist heller ikke helt har gennentænkt, hvad de laver.

Når man kører Alfaen i terræn, skal man naturligvis anlægge kørestilen efter, at man på Stelvio ikke kan koble firhjulstrækket ind, før man kommer til forhindringen, og at bilen har baghjulstræk indtil vejgrebet er reduceret tilstrækkeligt på de ”skubbende” hjul.

Men giv mig den Stelvio, - så overraskende fint den klarer sig over den foregående forhindring, skal jeg nok få den over den sidste ”smule knold i gruset” også.

Der er dog ingen tvivl om, at man nok skal være ”en smule” øvet udi kunsten af væk-fra-asfalten-kørsel. Stelvio er – på trods af frihøjde på (vist nok) 20,6 cm – jo konstrueret ud fra, at en SUV jo aldrig nogensinde kommer udenfor ”fast, banet vej”, - bortset fra lidt sne ved skisportshotellerne..

Dengang Cayenne blev lanceret med 4x4, indkobling af valgfri indstilling af spærredifferentiale, niveau-regulering mv. mv., førte Porsche-folkene sig jo frem med, at den ville være bedre i terrænet end Merc. Geländewagen, (som mange af os jo kender fra fx Forsvaret som ”målestokken” for terrænkørsel). Hos Alfa er der jo derimod ingen, der har nævnt har nævnt noget som helst i den retning, - andet end ordene ”Q4”.

I acceleration vinder Stelvio så suverænt, at det nærmest er pinligt, men helt ærligt… en benzin-Stelvio med 100 HK mere end en kampvognstung Range Rover - på diesel… Ikke ligefrem overraskende.

I det hele taget er det dog en meget mærkelig ”test”.

Om priserne oplyser de i filmen, at denne ”Alfa Ru-mayoo” koster 53.000 dollars hvorimod prisen på Range Roveren oplyses til ca. 75.500. Her i landet koster Stelvio Super (280 HK) på benzin godt 750 kkr., hvilket er godt det halve af de godt 1,5 mio. kr., man iflg. Land Rover DK, skal slippe for en Range Rover Velar R-Dynamic HSE diesel med 180 Hk + prisen for alt det udstyr, man kan se, der er stoppet ind i denne her. Ingen af bilerne er ” iklædt” dæk, der er egnede til at komme uden for asfalten.

Hele formålet med ”sammenligningen” er dermed ufatteligt svært at få øje på – bortset fra at begge biler da er rigtigt ”fede”.
Men bortset fra det, har alle biler da ganske rigtigt en begrænsning :





og á propos sne (se evt. fra 9:55):

Sidste redigering: 12.01.2018 12:16 af Peter Engholm-Pedersen.

Sv: Stelvio har sine begrænsninger 14.01.2018 16:47 #27449

ja, prisen (og tanken om nyvognsafskrivningen) er det eneste, der gør at jeg ikke har en Stelvio i carporten endnu.

Apropos pris på Stelvio i USA fortalte en af mine bekendte, at hans barndomsven, der er emigreret til staterne, harr købt en Stelvio 280 hk i TI-trim, listepris 53.000 USD, men med rabat, til USD 48.000). Mig bekendt svarer det til en Stelvio First Edition.

Har set billeder af den. Den er lækker.
Troels

159 TBI TI SW, Sprint QV, Sud 16V Trofeo, 1300 GTJ (racerprojekt)
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.16 sekunder

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark