Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Min vurdering af MiTo 1,4 TB

Min vurdering af MiTo 1,4 TB 23.03.2010 16:16 #3258

Hvad skal afløse en 156 2,0 TS SW ??????

At sælge sin 156 2.0 TS SW fra 2000 er bestem ikke nogen nem beslutning. Det har krævet test af mange modeller og en grundig overvejelse før jeg kom til en endelig beslutning.

Det endte med en Mito 1,4 TB, 155 hk – sportivo og lusso pakke. Jeg har haft den siden feb. 2009.
Her følger en begrundelse for udvælgelsen:

Ser den godt ud?

JA! Den er virkelig smuk. Se den i virkeligheden, men gør dig selv en tjeneste og vælg en rød. Ikke Rosso Alfa, som er for mørk til Mito´en, men den nye: Rosso Guilietta. Den er bare helt rigtig.
MiToen skal have en farve der fremhæver formerne. Sort er i mine øjne ikke god – men mørkegrå kan også være et godt valg.

Kører den godt

Den kører helt fantastik, den er i perfekt balance og den er hurtig. Den største bonus er dog, at den føles hurtigere en den er ….. og det siger ikke så lidt. Eneste anke er en lidt død fornemmelse i styretøjet omkring ligeud positionen. Den følger også til en vis grad spor og revner i vejen. Dette skyldes dog nok primært 17” fælgene.
Vandringen i gearskiftet er også temmelig lang, samtidig er gearstangen ret lang. I starten misser man nemt et gearskifte.

Er det en ægte alfa

Den har alle klassiske Alfa egenskaber i behold. Måske mere en nogen anden Alfa model der sælges i dag. Hvis man kommer fra en 156 2.0 TS, bliver man ikke skuffet over lyden fra en Mito, den er helt rigtig.
Sportslige køreregenskaber og meget sportslige motorer (vælg for guds skyld 1,4 TB).
DNA knappen er en sjov feature at vise frem til vennerne. I længden bliver man dog træt af at sætte den i D før hver tur. Den burde huske den seneste position. Hvis man ikke får sat den i D – får man nemt dræbt motoren ved igangsætning.

Hvor brugbar er den i dagligdagen

Det er en 3dørs på godt og ondt. Jeg er 1,87 og kan lige side ”bag mig selv” hvis det var en kortere tur. Hvis man er 180 eller under, får man ingen problemer med at sidde bagved. Det største problem er at komme ind og ud. Når du først du er inde, sidder du OK.

Sportsæderne i min ser fantastisk ud og man sidder godt.

Bagagerummet er ikke så stort, men hvis man lægger bagsæderne ned, er der god plads.
Jeg har ingen problemer med den høje læssekant, måske hvis man er 1,55 eller under.

Er det den rigtige

Den er rigtig rigtig sjov at køre. En ægte Alfa - den ser godt ud. På min vej holder der en rød Mini, når MiToen holder ved siden af, kommer Minien til at ligne et lille uægte barn mellem Caludia Schifer og Quasimodo. Man kan se der findes, gode gener men der bliver bare overdøvet. Den er brugbar i dagligdagen - økonomisk hvis du kører pænt ca. 15km/l. Hvis du kører sportsligt får du ca 10-11 km/l.

Blue&me

Blue&me har nogen cool funktioner – stemmestyring af telefonopkald og musikafspilning virker godt (så længe man ikke bruger Iphone og iPod – mere om dette senere.)

Man kan få læst SMS´er op, men dog kun på engelsk.
Stemmegenkendelsen virkede fint med min SonyEricsson C901 – efter man havde sagt hvem man ville ringe til, kommer den selv og spørger om man vil ringe: hjem til mobil eller til arbejde, hvis man har flere telefonnumre under den samme person…meget brugbart.

Jeg har haft blandet succes med at spille musik fra min iPod – Jeg har fulgt forskrifterne og indstillet min iPod til at køre som disk, samt konverteret alle numre til MP3. Hvis man prøver at afspille numre købt via iTunes vil den før eller siden begynde at hakke i det, eller slet ikke afspille numrene. Når dette ske, breder det sig til alle typer numre – så intet virker.

Jeg har prøvet at lægge nogen gamle Mp3 numre fra WinAmp ned på en USB nøgle – dette virker perfekt under alle forhold.

Efter skift til iPhone 3GS vil Blue&me ikke længere nævne hvilke numre det er muligt at ringe til, for den ønske kontaktperson. Den har også meget svært ved at finde den rigtige kontaktperson – det er mere reglen end undtagelsen, at den ikke kan finde den person man nævner.

Konkurrenter
Jeg har testet VW Scirroco og det er en fantastiks bil, men den føles flad og relativ kedelig i 1,4 versionen. I klar modsætning til Mito 1,4. Den direkte konkurrent til Mito 1,4 Tb er Scirroco 2,0T som er langt dyrere.

Jeg har kun et godt råd: tag en prøvetur

Ulemper

Som nævnt tidligere er gearskiftet ikke helt optimalt – ved hurtige gearskift er det nemt at ”misse” et gear. Vandringen i gearene er også for lang

De rammeløse ruder fryser fast i frostvejr – det var dog ikke et problem, efter jeg fik installeret en Webasto varmer.

Benzindækslet er ikke omfattet af centrallåsen – hvorfor man skal låse op hver gang. Irriterende - specielt da min lås frøs konstant i vinters.

Blue

Sv:Min vurdering af MiTo 1,4 TB 23.03.2010 19:02 #3259

Tak for dine Mito-oplevelser. Jeg har selv kun haft fornøjelsen af en kortere tur i Mito'en med samme motor, som var en positiv oplevelse, både køre- og motormæssigt.

Jeg er dog ikke begejstret for dit farvevalg, hvis det er den den lyserøde med en streng af orange farve i, men det er selvfølgelig smag og behag, da jeg nok selv vil vælge en at de to andre farver, du selv oplyser.

Hvis jeg i dag skulle vælge en Mito, blev det nok den nye QV, som er prissat meget fornuftigt og har fået en ny gearkasse med kortere vandring, såvidt jeg husker.

Jeg har også kørt rammeløse ruder på flere af mine Alfa'er uden frostproblemer, da man jo bare skal huske at smøre lidt silicone på gummilisterne.
Alfa Stelvio Q og Mini Cooper SE
Sidste redigering: 23.03.2010 19:04 af Ole Jørgensen.

Sv:Min vurdering af MiTo 1,4 TB 24.03.2010 16:46 #3270

Hej Ole

Min er i den lyserøde nuance, der som sagt er helt rigtig i mine øjne – men det bliver vi åbenbart ikke enige om.

Når man åbner døren på Mitoen, trækker ruderne sig automatisk 1-2 cm ned . Når man lukker døren, går de automatisk op.
Det skaber problemet i frostvejr, som ikke umiddelbart kan løses med silikone. Is/sne smelte og lægge sig omkring gummilisten ved ruden – dette fryser så og bevirker at ruden ikke kan bevæge sig.
Det sker dog kun ved hård frost – som vi jo har haft en del af i denne vinter.

PS: helt enig vedr. din præference for QV – har ikke prøvet den - men den er da prissat helt rigtigt.

Sv:Min vurdering af MiTo 1,4 TB 24.03.2010 17:03 #3271

Hej Jon

Heldigvis har vi forskellige smag, ellers blev det ret hurtigt trist.

Nu har jeg haft to GT'er og en Brera med rammeløse ruder, hvor ruderne også automatisk ruller lidt ned ved åbning og har kun oplevet problemet en gang, hvorefter jeg smurte gummikanten ind i silicone igen. Bilerne har stået ude i frostgrader, som vi selv ikke har oplevet i Danmark denne vinter. Jeg tror også problemet kan være fugtighed i dine gummilister, som måske fryser til når bilen står stille i længere tid.
Alfa Stelvio Q og Mini Cooper SE
Sidste redigering: 24.03.2010 17:07 af Ole Jørgensen.

Sv:Min vurdering af MiTo 1,4 TB 25.03.2010 02:26 #3283

Jeg er enig med Ole mht. rammeløse ruder som jeg også har. Da der første gang var hård frost i begyndelsen af vinteren var der lidt problemer, så smurte jeg den med silicone og så var der ikke problemer længere. En gang imellem efter vask gav jeg gummilisten en tur igen og så har jeg ikke skullet tænke mere over det
Peter

Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 TCT Super 2016
AR Stradale (cykel) 2007
ex. Alfa Romeo Spider 3.2 V6 24V 2008
ex. Alfa Romeo 147 2.0 Selespeed 2001
ex. Alfa Romeo 146 1.6 Lusso 1996 (boxer)

Sv:Min vurdering af MiTo 1,4 TB 26.03.2010 00:35 #3293

Jeg har nu ikke opdaget problemet med ruderne, men jeg holder dem altså også lukkede når det er frost udenfor
Klaus Hahn.
Giulia 200T, 1300 GT Juniors 1969 og 1970, Giulietta Spider 1957
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.10 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark