For mig lyder det ret uforståeligt, at tandrem skulle kunne knække efter kun 4-5 måneder.
Hvis motoren gik fint efter skiftet, tyder det mest på, at tandremsskiftet måske har været OK. Om der alligevel skulle være lavet en mekanikerfejl, kan vel ikke helt udelukkes – fx om der er monteret en tandrem med for mange ”tænder” (rent gæt for eksemplets skyld).
Jeg ved godt, at flere Alfaklub-medlemmer fraråder det, men hvis man går med en mistanke om, at et af de to værksteder har lavet en fejl, der har forårsaget store ødelæggelser på motoren, ville jeg personligt sende bilen til FDMs ”specialtest”. Her bør man nøje forklare, hvad der er sket, og hvad de skal teste for. Dermed er der en rimelig chance for at konstatere, om man rent faktisk har krav på erstatning eller ej.
Ganske vist er timeprisen hos FDM i dette tilfælde på 990 kr. (eller 1.190 for ikke-medlemmer), men hvis der rent faktisk konstateres en mekanikerfejl – eller fx et produktansvar over en producent af en tandrem - vil en FDM-rapport være et ret troværdigt argument i en evt. retssag - eller evt. før det overfor værkstedet.
PS.: Det med FDM og erstatning forudsætter naturligvis, at det værksted, hvor remmen knækkede ikke efterfølgende har "skruet på" bilen