Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: styretøj "låser" ved ligeud-kørsel

styretøj "låser" ved ligeud-kørsel 06.02.2016 17:50 #21127

Jeg er den glade ejer af en Giulietta 2.0 JTDM 150 QV Sportiva årgang 2013, som jeg nyder at køre i til daglig og på langture. Men ... der er en ting med styretøjet som jeg undrer mig over, i en grad hvor jeg for nylig har haft den på værksted for at undersøge hvad det er - og om det er noget der skal være der eller ej.

Problemet er, at det nogen gange er som om den "låser" i rattet, når man skal korrigere lidt ved ligeud-kørsel. Man skal trække lidt hårdere i rattet for at få den til at dreje, men så snart man overvinder modstanden bliver styringen normal, og så ender man med at over-korrigere. Ved almindelig kørsel eller kørsel med mange sving kører den fantastisk og der er ikke antydning af problemet. Værkstedet kan godt se hvad jeg mener og mekanikeren har selv konstateret det ved kørsel, men de kan ikke finde noget mekanisk galt med bilen og ved ikke om det er en "feature" ved elektronisk servostyring. Det eneste de gjorde var at nulstille momentsensoren men det har ikke ændret noget.

Jeg har fundet et indlæg i den engelske Alfa-klubs debatforum fra en der havde samme problem som mig - desværre ender tråden uden at fortælle hvordan de evt løste det... så nu prøver jeg her: er der nogen der har oplevet noget lignende, og som evt har et råd til hvad der kan gøres? Om vinteren kører jeg på 17" fælge med Continental vinterdæk, om sommeren 18" turbinefælge med først Pirelli, siden Continental dæk. Samme fornemmelse i varierende grad uanset dæk og fælg.

På forhånd tak.

Lasse

Sv: styretøj "låser" ved ligeud-kørsel 07.02.2016 16:38 #21141

Jeg har oplevet det samme med min 1,4 TB (og tidligere Fiat Bravo II 1,4 TB). Har læst, at det er ret almindeligt for biler med elektrisk "servo" styring.
Rigtigt, det er især efter lang tids ligeud kørsel f.eks. på motorvej. Jeg har vænnet mig til det, men kan stadig blive lidt overrasket, når det sker.

Sv: styretøj "låser" ved ligeud-kørsel 10.02.2016 08:16 #21154

Tak for info. Jeg ved ikke helt om jeg havde håbet at der var noget der kunne fixes, eller om det er bedre at det bare er en feature ... men måske er det bare noget man må vænne sig til. Det sjove er, at det ikke er en konstant ting, men noget der kommer og går i forskellig grad.

Interessant hvis der er andre der samme erfaring?

MVH Lasse

Sv: styretøj "låser" ved ligeud-kørsel 10.02.2016 08:46 #21156

Det handler vel om at den elektriske servo gaar i dvale naar der ikke er brug for den - og saa tager det den lige et splitsekund at vaagne op naar der korrigeres paa rattet ..
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916

Sv: styretøj "låser" ved ligeud-kørsel 10.02.2016 09:35 #21158

Jeg har ikke haft den oplevelse i mine to Giulietta'er, så der er desværre ingen hjælp her.
Alfa Giulia Super 2,2 diesel, 2017
Alfa Spider 916 3,2 V6, 2005

Sv: styretøj "låser" ved ligeud-kørsel 10.02.2016 11:13 #21160

Det kan være det er sådan noget - det vil jeg prøve at foreslå værkstedet. Der er måske også noget med sidevindskorrigering der skulle være specielt for Mito og Gulietta, så vidt jeg forstår?

Men det er stadig underligt at det forekommer i nogle biler og ikke i andre. Kan det være noget med forskellige setups i diesel kontra benzin eller udstyrsversion, eller sådan noget? Jeg ved godt det ikke lyder så sandsynligt, men lige nu er alle mulige årsager åbne ...

Jeg har lige været ude en kort tur, og her kunne det klart mærkes. Det virker som om det er mere udtalt ved korrigering til højre end til venstre.

Tak for alle inputs.
Tid til at oprette siden: 0.17 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark