Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: styretøj "låser" ved ligeud-kørsel

Sv: styretøj "låser" ved ligeud-kørsel 10.02.2016 13:23 #21161

Det er nyt for mig, at Giulietta er sidevindsfølsom. Jeg kan oplyse, at begge mine er benziner med en sænket sportsundervogn (QV-version).

Men prøv at tage en snak med Morten fra Juel Auto i Tilst, da han har mange kunder, der kører Giulietta og kan derfor måske hjælpe.
Alfa Giulia Super 2,2 diesel, 2017
Alfa Spider 916 3,2 V6, 2005
Sidste redigering: 10.02.2016 17:15 af Ole Jørgensen.

Sv: styretøj "låser" ved ligeud-kørsel 10.02.2016 16:03 #21164

Hej Ole,

jeg mente ikke at den var sidevindsfølsom - men der skulle være en særlig feature i servoen der kompenserer for sidevind. Der står noget om det i beskrivelsen af bilen inde på Alfas hjemmeside, men det er ret svært at finde detaljer om hvordan det fungerer. Jeg har heller ikke kunne mærke funktionen...

Min har også sænket undervogn, så det er ikke det.

MVH Lasse

Sv: styretøj "låser" ved ligeud-kørsel 11.02.2016 18:44 #21179

Jeg tror det er rigtigt, at når der ikke har været styreudslag i en rum tid, så går den elektriske servostyring i dvale, og så tager det et splitsekund før det er "oppe" igen.
Om det bliver værre med tiden, ved jeg ikke. Min tidligere Fiat Bravo var ikke være ved 127k km end da jeg overtog den ved 54k km

Sv: styretøj "låser" ved ligeud-kørsel 14.04.2016 13:14 #21987

Skiftede i går mine 195/55-16" vinterhjul til 225/40-18" sommerhjul. Allerede på vej til tanken for at kontrollere dæktryk, bemærkede jeg at styretøjet "låser lidt" ved små ratkorrektioner. Ikke noget jeg tænke over i de ca. 5 mdr. jeg kørte på de smallere vinterhjul.

Sv: styretøj "låser" ved ligeud-kørsel 14.04.2016 13:51 #21989

Hej Erik,

tak for inputtet. Jeg skifter til samme dækstørrelse sommerdæk på mandag, så jeg vil være opmærksom. I mellemtiden har jeg muligvis fundet en løsning (men ikke en årsag) da jeg skulle resette min radio. Efter alt andet fejlede foreslog værkstedet at afbryde batteriet, vente et stykke tid, tilslutte igen og så starte motoren, dreje rattet helt til den ene side, derefter helt til den anden, og så slukke igen. Dette resetter al elektronikken, så man kun skal stille uret. Og ikke nok med at radioen kom til at virke igen, fænomenet med styretøjstøven var helt væk!! På hele turen hjem fra skiferie i Alperne var der intet, selvom det faktisk havde været ret mærkbart på vejen derned. Efterfølgende er det kommet lidt igen, men jeg har prøvet at gentage resettingen, og det virkede igen.

Så om ikke andet er hermed videregivet en måde at kontrollere det. Hvis der er nogen der kommer nærmere en forklaring vil det dog også være fedt at høre.

MVH Lasse

Sv: styretøj "låser" ved ligeud-kørsel 14.04.2016 15:28 #21991

Jeg har også en fiat med el.servo - jeg har flere gange oplevet de kan ikke lide forkert dæktryk (typisk for lidt) - og slet ikke forskeligt fra side til side!

Je har aldrig oplevet en Giulietta skulle være sidevinds følsom (ej heller MiTo)
mvh
ooo=v=ooo
Vernon P.

159 Q4 berlina 3,2 JTS (2006)
Sud 1,5 Berlina (1982)
Tid til at oprette siden: 0.19 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark