sakset fra Jyllands Posten i dag
af Mogens Therkildsen
På mit Alfa Romeo-værksted gennem mange år har de en dille med dæk. Alfaer skal have Continental eller Bridgestone, lyder hovedreglen.
Alligevel var de stærkt interesserede, da jeg dukkede op med fire Pirelli-testdæk. For Pirelli – det gode, gamle premiummærke fra Italien med de ikoniske Cinturato-modeller op gennem 1970’erne, 80’erne og 90’erne – var tidligere et must på enhver sportslig bil på værkstedet. Men er ligesom blevet glemt de senere år.
Hvorfor det er sket, kunne værkstedet ikke lige finde forklaringen på. Internationalt er mærket stadig blandt de fremmeste – fortsat baseret i Milano, men nu en multinational virksomhed med udviklings-hovedkvarter i Tyskland, hvor man bl.a. også udvikler dækkene til Formel 1 samt andre udviklingscentre i England, USA og Brasilien.
Da man samtidig gør meget ud af at udvikle dæk specifikt til de forskellige bilmærker i de lidt ”finere” klasser, hvor man arbejder tæt sammen med udviklerne af bilerne, burde Pirelli også herhjemme være et mærke, der var rift om. Men måske er Danmark for ubetydeligt et marked til, at der er penge i at markedsføre sig særlig massivt.
Komfortabel harmoni
Nok om det. Testdæk: Pirelli P7 Cinturato med efternavnet AR, som betyder specielt homologeret til Alfa Romeo. Testbil: Alfa Giulietta 1,4 Multiair.
Dimensionen er standard på 225/45 R17W. Ikke noget racerdæk, men snarere et sportsligt og komfortabelt GT-dæk, der er skabt med miljøvenlighed for øje: Fabrikken siger selv, at rullemodstanden er sænket med 20 pct. og dækstøjen med 30 pct. i forhold til den tidligere P7-model.
Overblik sparer dig for mange penge i dækjagt
På Alfaen er der én ting, der går igen: Harmoni. Det er virkelig, som om alting passer bedre sammen. Bilens fjedre arbejder perfekt sammen med den egenfjedring, der er fra dækkene – så bilen især på kortbølgede ujævnheder er klart mere behagelig end de Contidæk, den ellers kører på. Lyd er der heller ikke meget af, men det er der nu heller ikke på Conti.
Nemme at forstå
Om Pirellierne så er lige så klæbende og direkte som Conti’erne? Måske knap nok, men der er tale om gradsforskelle. Selv om P7 ikke markedsføres som sportsligt, er styrepræcisionen skarp, og som fører har man hele tiden føling med, hvornår dækkenes grænser nærmer sig – selv ved forceret kørsel. De er så at sige nemme at forstå.
På våd vej opleves grebet i klasse med Conti. På ingen af mærkerne formår bilens ellers meget magtfulde 170-hestes turboskub at sætte forhjulene i spin, når man skifter lidt kvikt til andet gear. Så der er bid. I modsætning til bilens vinterdæk, hvor selv et hurtigt gearskifte fra andet til tredje gear kan fremkalde et kort hjulspin.
Stor test: Helårsdæk er stadig blot et kompromis og ikke så meget andet
P7 Cinturato er sammenfattende et harmonisk og behageligt bekendtskab, som også formår at bide tænderne sammen, når der kræves noget ekstra. Dækket er på prislisterne placeret på samme niveau som andre mærkevarer – i den testede dimension med AR-koden har vi set det til 865 kr. Uden AR-homologering er dækkene omkring 130 kr. billigere. Men som altid: Tjek nettet for særtilbud inkl. montering og afbalancering.
I øvrigt skal det nævnes, at andre fabrikanter også kommer mere og mere med på filosofien om at skræddersy modelspecifikke dæk.