Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: Pirelli dæk

Pirelli dæk 18.03.2016 09:15 #21656

sakset fra Jyllands Posten i dag




af Mogens Therkildsen



På mit Alfa Romeo-værksted gennem mange år har de en dille med dæk. Alfaer skal have Continental eller Bridgestone, lyder hovedreglen.

Alligevel var de stærkt interesserede, da jeg dukkede op med fire Pirelli-testdæk. For Pirelli – det gode, gamle premiummærke fra Italien med de ikoniske Cinturato-modeller op gennem 1970’erne, 80’erne og 90’erne – var tidligere et must på enhver sportslig bil på værkstedet. Men er ligesom blevet glemt de senere år.

Hvorfor det er sket, kunne værkstedet ikke lige finde forklaringen på. Internationalt er mærket stadig blandt de fremmeste – fortsat baseret i Milano, men nu en multinational virksomhed med udviklings-hovedkvarter i Tyskland, hvor man bl.a. også udvikler dækkene til Formel 1 samt andre udviklingscentre i England, USA og Brasilien.

Da man samtidig gør meget ud af at udvikle dæk specifikt til de forskellige bilmærker i de lidt ”finere” klasser, hvor man arbejder tæt sammen med udviklerne af bilerne, burde Pirelli også herhjemme være et mærke, der var rift om. Men måske er Danmark for ubetydeligt et marked til, at der er penge i at markedsføre sig særlig massivt.

Komfortabel harmoni

Nok om det. Testdæk: Pirelli P7 Cinturato med efternavnet AR, som betyder specielt homologeret til Alfa Romeo. Testbil: Alfa Giulietta 1,4 Multiair.

Dimensionen er standard på 225/45 R17W. Ikke noget racerdæk, men snarere et sportsligt og komfortabelt GT-dæk, der er skabt med miljøvenlighed for øje: Fabrikken siger selv, at rullemodstanden er sænket med 20 pct. og dækstøjen med 30 pct. i forhold til den tidligere P7-model.


Overblik sparer dig for mange penge i dækjagt


På Alfaen er der én ting, der går igen: Harmoni. Det er virkelig, som om alting passer bedre sammen. Bilens fjedre arbejder perfekt sammen med den egenfjedring, der er fra dækkene – så bilen især på kortbølgede ujævnheder er klart mere behagelig end de Contidæk, den ellers kører på. Lyd er der heller ikke meget af, men det er der nu heller ikke på Conti.

Nemme at forstå

Om Pirellierne så er lige så klæbende og direkte som Conti’erne? Måske knap nok, men der er tale om gradsforskelle. Selv om P7 ikke markedsføres som sportsligt, er styrepræcisionen skarp, og som fører har man hele tiden føling med, hvornår dækkenes grænser nærmer sig – selv ved forceret kørsel. De er så at sige nemme at forstå.

På våd vej opleves grebet i klasse med Conti. På ingen af mærkerne formår bilens ellers meget magtfulde 170-hestes turboskub at sætte forhjulene i spin, når man skifter lidt kvikt til andet gear. Så der er bid. I modsætning til bilens vinterdæk, hvor selv et hurtigt gearskifte fra andet til tredje gear kan fremkalde et kort hjulspin.

Stor test: Helårsdæk er stadig blot et kompromis og ikke så meget andet


P7 Cinturato er sammenfattende et harmonisk og behageligt bekendtskab, som også formår at bide tænderne sammen, når der kræves noget ekstra. Dækket er på prislisterne placeret på samme niveau som andre mærkevarer – i den testede dimension med AR-koden har vi set det til 865 kr. Uden AR-homologering er dækkene omkring 130 kr. billigere. Men som altid: Tjek nettet for særtilbud inkl. montering og afbalancering.

I øvrigt skal det nævnes, at andre fabrikanter også kommer mere og mere med på filosofien om at skræddersy modelspecifikke dæk.

Sv: Pirelli dæk 18.03.2016 10:07 #21658

Står selv og skal have nye sommerdæk på i år.
Har tidligere selv kørt på Cinturato P7 og været ganske tilfreds.

Har kigget på Pirellis hjemmeside. Og man kan ikke få P7'eren i 19"
Der skal jeg have Zero Nero.
Men hvor kan man dog købe nogle, som er homologeret til AR?

De steder jeg kan finde dem Zero Nero til en pris, som er til at betale, så står der ikke AR bagefter. Antager de bare tager de "almindelige" hjem.
Nuværende: Højbenet kinesisk svensker
Tidligere: Fiat 127, Alfa Romeo 75 2,0 TS, Alfa Romeo 159 SW Ti 2,0JTDm, Alfa Romeo GTV6 3,0, Alfa Romeo Giulia Edizione, Alfa Romeo 156 2,5 V6 samt 2 riskogere og en tjekke.

Sv: Pirelli dæk 18.03.2016 10:34 #21659

Hmmmm når man kigger på Pirellis hjemmeside, så kan man ikke få Cinturato P7 i 19"
Men når jeg kigger på diverse dæksælgeres hjemmesider, så kan man godt få dem i 19" (dog stadig ikke homologeret til AR)

Hvad skal man så gå efter?
P7 eller Zero Nero?
Nuværende: Højbenet kinesisk svensker
Tidligere: Fiat 127, Alfa Romeo 75 2,0 TS, Alfa Romeo 159 SW Ti 2,0JTDm, Alfa Romeo GTV6 3,0, Alfa Romeo Giulia Edizione, Alfa Romeo 156 2,5 V6 samt 2 riskogere og en tjekke.

Sv: Pirelli dæk 18.03.2016 16:11 #21660

Spændende ny model. Har ellers kun dårlige erfaringer med Zero Nero på Mito QV. Blev slidt og ujævne på indersiden foran. Men måske igen Pirelli....og så til den pris....

Sv: Pirelli dæk 18.03.2016 16:26 #21661

Jeg plejer at se på adac's dæktest, når jeg skal have nye dæk
www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/def...8&SourcePageId=0
Sommerdæktesten i 2016 er 225/45-17" og bl.a. Pirelli P Zero er bland de testede.
Jeg vil dog sige, at ofte vinder Conti dæk testen - ligesom når tyske biler testes mod biler fra andre lande. Lidt patriotiske har man vel lov at være , eller hvad?

Sv: Pirelli dæk 18.03.2016 16:49 #21663

Jeg har i 15 år kørt med Pirelli P Zero i str. 205/45x16 men efter dages stilstand forekommer de 8 kantede de første flere km. Nu prøver jeg samme str. I Dunlop - også fordi de har en støjmåling der hedder 67dB hvor Pirelli siger 71dB. De sommerhjul bliver først sat på bil i april så pt. ved jeg ikke hvordan det har ændret noget.
Torben
Tid til at oprette siden: 0.11 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark