Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: All season dæk

Sv: All season dæk 25.09.2021 12:09 #32825

Mikkel Lund skrev:
Hvad har automatgear med dæk at gøre? Det er vel først og fremmest en komfortting?

Det finder du af den dag du prøver TCT med DNA-mode A i vinterlige omgivelser...

Jeg tænker det har noget at gøre med antispin i godt samarbejde med robottens sensorer og det perfekte koblingspunkt i forbindelse med igangsætning.

Det er lige før man kan køre sommerdæk på is...
(lige indtil man skal bremse, også selv med robottens motorbremse... )

Peter Dyrelund skrev:
Jeg kører under 10.000 km om året med den bil, og det betyder, at hvis man har både sommer- og vinterdæk, så når dækkene at blive over 10 år gamle, førend de er slidt ned - og efter 5 år har de totalt mistet deres vådegenskaber er og ringe (farlige) i regnvejr.

Vær også opmærksom på dine sommerdæk, hvis de er 6 år eller mere - er der små revner i kanten, så få dem skiftet! Jeg oplevede at et af mine originale Pirelli-økodæk foran eksploderede ved 130 km/t på motorvejen - det er selvfølgelig ganske udramatisk i en Alfa, men alligevel...
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex ditto — 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Sidste redigering: 25.09.2021 15:14 af Thomas Lund Nielsen.

Sv: All season dæk 29.09.2021 13:17 #32859

Linkservice til frisk FDM-test af helårsdæk:
fdm.dk/helaarsdaektest-2020

CrossClimate-favoritten klarer sig bedst i sne, men absolut ikke godt - så stadig et stort kompromis.
+ som de nævner kræver skiferielande rigtige vinterdæk.
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916

Sv: All season dæk 29.09.2021 17:01 #32861

Hej Mikkel.

Testen som du linker til viser en test af Cross Climate +
Ikke Cross Climate 2 ,som skulle være en forbedret udgave . Er det de samme dæk???

Ret mig endelig hvis jeg er helt gal på den

Venlig hilsen.
Mugge.

PS. Go' hjul til alle.
Sidste redigering: 29.09.2021 17:05 af Mogens Kirkegaard Thomsen.

Sv: All season dæk 14.01.2022 17:59 #33109

Goddag igen

Vi valgte at sætte Michelin CrossClimate2 225/40 på de originale 18” fælge. Dækkene blev sat på i midten af oktober 2021. Siden da har der været tørre veje, meget våde veje, sne og sjap. Vores reference er Michelin Alpin på vores 156’er med originalt sportskit og 16” fælge.

Giulietta’en kører superfint under alle de vejr- og vejforhold der har været indtil videre. Vi har endda bremseprøvet (pænt hårdt) i sne, sjap og masser af vand. Bilen skrider ikke ud, ABS slår til og bilen bremser pænt. Kørsel på små og snoede svenske veje fungerer helt upåklageligt. Vi er meget trygge når vi kører med de dæk. Det bliver interessant at mærke dækkene til sommer på varme veje. Med hensyn til kørsel er vi enige med Mogens Kirkegaard Thomsen, Peter Dyrelund og Finn Jørgensen.

Vi er selvfølgelig opmærksom på, at dækkene vil blive slidt hurtigere end sommer- og vinterdæk, men dækkene sidder jo også på hele året. Fælgene skal også lige spules rene for salt en gang i mellem, men lige nu er det heller ikke det store problem. Jeg kender ikke til forskellen på CrossClimate+ og CrossClimate2 – men det er de sidste vi kører med.

All Season dæk er selvfølgelig ikke for alle. Boede vi langt væk fra en stor by, ville vi heller ikke bruge dem. Pendlede vi hver dag – hele året - til og fra arbejde, ville vi heller ikke bruge dem. Der er mange flere argumenter for ikke at bruge All season dæk. Vi bor i udkanten af København, bruger ikke bilen hver dag, og vi har et s-tog 15 minutters gang fra hjemmet. Derfor passer dækket til vores behov.

Tak for alle jeres kommentarer.

Mvh
Klaus

Sv: All season dæk 16.01.2022 22:29 #33110

Hej Klaus
CrossClimate 2 er 3PMSF-certificerede, det var de tidligere CrossClimate ikke.
Compounden i det nye er blevet justeret, hvilket gør, at dækkets egenskaber er blevet endnu bedre, hvilket igen betyder, at det nu kan klassificeres som et vinterdæk. Det betyder også, at du kan bruge det alle steder i Europa, også om vinteren Så hvis du er til skiferie, er det ikke noget problem.
Jeg har selv kørt CrossClimte i et par år i en Toyota C-HR, og har lige monteret nye CrossClimate2 på min nyligt indkøbte Alfa Romeo 166 2.5 V6 Sportivo fra 1999. Den kører fantastik i snevejr med dem. Fik dem monteret i slutningen af november, og 1. december fik vi et ordentligt læs sne. Intet problem. Så varme anbefalinger herfra - tror du bliver rigtig glad for dit valg
Sidste redigering: 16.01.2022 22:30 af Jan Berg Rasmussen.
Tid til at oprette siden: 0.23 sekunder

Banner

© 2008-2021 Alfa Romeo Klub Danmark