Jeg tror, der har udbredt sig en misforståelse hos såvel brugere som værksteder. Jeg kan kun sige tror, da vi ikke har adgang til servicemeddelelserne fra Alfa. I og med de i november 2012 får højnet byggekvaliteten på modulet, så pumpestemplerne ikke længere falder fra hinanden og aktuatorerne skruer sig selv løse i gevindet, holder modulerne op med at gå i stykker. Når vi når 2015/16, hvor hele motoren, ikke kun modulet, bliver modificeret og softwareopdateret til en anden viskositet og Euro 6, har de fleste nået det kilometertal, hvor modulet går i stykker, og fået det skiftet. Det har sikkert fået mange til at tro, det var olien, der var årsagen. At Alfa benytter lejligheden til at skifte til tynd olie skyldes nok mere stræben efter lavere friktion i motoren, der giver bedre forbrugstal. Det giver så undertiden bagslag ved øget olieforbrug med olie forbi stemplerne, og så får de brugerne på nakken her.
Når modulet udskiftes, skal softwaren have det at vide, som med olie ved olieskift, da den er så snedig, at den med tiden tager højde for almindelig slid på modulets komponenter og tilretter styringen af aktuatorerne derefter. Det skal værkstederne huske.
Dit eksempel med at værkstedet skifter 4 moduler, før de finder fejlårsagen, som de ikke syntes at have lyst til at fortælle dig hvad var, viser at MultiAir også nogen gange uberettiget får skylden, ligeså når bilen kommer ind på værksted, og så er "fejlen" bare lav oliestand i motoren, eller et dårligt batteri får softwaren til at flippe ud. Nogen gange er det softwareopdatering, der skal til, og så kører den fint igen.