Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: Multiairfilter

Sv: Multiairfilter 02.10.2021 12:30 #32865

Blot for lige, for alle læsere, at skære det ud i karrosseriplade viderebringer jeg Schaefflers advarsel:

Caution:
Using only engine oils compliant with the manufacturer‘s
specifications is an absolute must. Using incorrect oil can
cause malfunctions with the engine failing to start at all in
the worst case.
147 1.6 TS & Punto Evo 1.3 MJT

Sv: Multiairfilter 02.10.2021 14:56 #32866

Ifølge denne tråd www.alfaowner.com/threads/multiair-correct-oil.794146/ så er der tilsyneladende blevet udsendt en teknisk note i England og Tyskland, som handler om, at de første udgaver skal gå fra 5W-40 C3 til 0W-30 C2.

My 2011 Giulietta 1.4 MA Euro5 had it's yearly service done recently. The dealer put this time Selenia DigiTek 0w30 ACEA C2 rather than the usual 5w40 ACEA C3 saying that they received some technical notes and the 1.4 MA should use 0w30 from now on.

Med andre ord - instruktionsbogens oprindelige anbefaling er blevet modsagt. Hvis det samme er sket i Danmark, så må det kunne bekræftes.

PS. Finn - olie og dæk har altid været de emner, som hidser klubbens medlemmer mest op!
ex Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT — ditto — 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Sidste redigering: 02.10.2021 15:30 af Thomas Lund Nielsen.

Sv: Multiairfilter 02.10.2021 18:01 #32867

Meget interessant tråd, der beskriver totalforvirringen hos forbrugeren og vist ligeså på værkstederne.

Tyskeren i tråden lige under ham du nævner skriver:

"I had the same thing in 2016, and made a fuss. (Maybe unnecessarily, who knows).
I emailed Alfa Romeo Germany and they confirmed that Euro 5 should use the 5w40 and Dealer ended up changing the oil again."

Her er der en, der har fået svar fra Alfa Romeo i Tyskland, at han forsat skal bruge 5W-40 på hans Euro 5 bil.

Hvis de begynder at bruge 0W-30, skal softwaren programmeres om og så er kaos da total, for hvilke biler har fået det og hvilke ikke.
147 1.6 TS & Punto Evo 1.3 MJT

Sv: Multiairfilter 18.10.2021 14:32 #32910

Hej
Vi har en Giulietta med Multiair, 2015. Den Har fået skiftet Multiair 4 gange, omkring 40.000 km., på FCA,s regning. FCA havde bilen i 3 uger før de "fandt noget der virkede". Nu har den så kørt godt 110.000 km.
Så kommer spørgsmålet til en million: Hvis en Giulietta ejer har en bil fra f.eks 2012, euro 5 norm, får monteret et nyt (forbedret) Multiair skal han så ikke skifte til 0-30 olie?
Vi fik oplyst, i forbindelse med alle problemerne, at det var olien der var årsagen til problemet med Multiair systemet, derfor udviklede Selenia 0-30 olien.
Ovenstående er vores egne erfaringer med Multiair, og er ikke hverken sagligt eller fagligt dokumenteret.
Det er vor Alfa nr. 11, og vi kunne ikke drømme om, at køre i noget andet.
Tage

Sv: Multiairfilter 19.10.2021 07:22 #32912

Tage Juul Rasmussen skrev:
Hej
Vi har en Giulietta med Multiair, 2015. Den Har fået skiftet Multiair 4 gange, omkring 40.000 km., på FCA,s regning. FCA havde bilen i 3 uger før de "fandt noget der virkede". Nu har den så kørt godt 110.000 km.
Så kommer spørgsmålet til en million: Hvis en Giulietta ejer har en bil fra f.eks 2012, euro 5 norm, får monteret et nyt (forbedret) Multiair skal han så ikke skifte til 0-30 olie?
Vi fik oplyst, i forbindelse med alle problemerne, at det var olien der var årsagen til problemet med Multiair systemet, derfor udviklede Selenia 0-30 olien.
Ovenstående er vores egne erfaringer med Multiair, og er ikke hverken sagligt eller fagligt dokumenteret.
Det er vor Alfa nr. 11, og vi kunne ikke drømme om, at køre i noget andet.
Tage


Kort sagt, Nej.

5W/40 til Euro 5
0W/30 til Euro 6
Henrik
Giulietta 1750 TBi Veloce TCT
Fiat Punto Evo 1.4 16V Multiair 105hk

Sv: Multiairfilter 19.10.2021 14:17 #32913

Jeg tror, der har udbredt sig en misforståelse hos såvel brugere som værksteder. Jeg kan kun sige tror, da vi ikke har adgang til servicemeddelelserne fra Alfa. I og med de i november 2012 får højnet byggekvaliteten på modulet, så pumpestemplerne ikke længere falder fra hinanden og aktuatorerne skruer sig selv løse i gevindet, holder modulerne op med at gå i stykker. Når vi når 2015/16, hvor hele motoren, ikke kun modulet, bliver modificeret og softwareopdateret til en anden viskositet og Euro 6, har de fleste nået det kilometertal, hvor modulet går i stykker, og fået det skiftet. Det har sikkert fået mange til at tro, det var olien, der var årsagen. At Alfa benytter lejligheden til at skifte til tynd olie skyldes nok mere stræben efter lavere friktion i motoren, der giver bedre forbrugstal. Det giver så undertiden bagslag ved øget olieforbrug med olie forbi stemplerne, og så får de brugerne på nakken her.

Når modulet udskiftes, skal softwaren have det at vide, som med olie ved olieskift, da den er så snedig, at den med tiden tager højde for almindelig slid på modulets komponenter og tilretter styringen af aktuatorerne derefter. Det skal værkstederne huske.

Dit eksempel med at værkstedet skifter 4 moduler, før de finder fejlårsagen, som de ikke syntes at have lyst til at fortælle dig hvad var, viser at MultiAir også nogen gange uberettiget får skylden, ligeså når bilen kommer ind på værksted, og så er "fejlen" bare lav oliestand i motoren, eller et dårligt batteri får softwaren til at flippe ud. Nogen gange er det softwareopdatering, der skal til, og så kører den fint igen.
147 1.6 TS & Punto Evo 1.3 MJT
Tid til at oprette siden: 0.09 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark