Fjedre og dæmpere er vist et emne man aldrig rigtigt bliver færdig med
Jeg er den lykkelige ejer af to Giulietta modeller; en 1750 tbi og en 1,4 120 turbo. Begge er løbet af samlebåndet i 2011 (QV dog indregistreret i 2012) og begge har kørt ca. 85.000 km.
Ingen af dem har endnu fået skiftet originalmonteringen af hverken fjedre eller dæmpere omend 120'eren har fået skiftet fjederen forrest i venstre side grundet et brud før mit ejerskab. Jeg kører til Sydfrankrig og retur 2 gange årligt i skiftesvis den ene eller anden af dem.
120'eren står højt (som de nu gør med originalmonteringen) og kører fint til hverdag, dog med nogen raslen ved ujævnt underlag og bump. Men ved hastigheder over 120-130 km/h er den lidt for levende og ustabil på vejen (jeg har tidligere haft endnu en 120'er, originalmonteret, som ikke føltes på samme måde før end ved måske 170-180 km/h). Mon det er tid til skift af fjedre og eller dæmpere eller kan det være noget andet? Og hvis det er fjedre/dæmpere hvad kan så anbefales når jeg ønsker let sænkning - helst ikke mere end 20-25 mm - og eventuelle dæmpere i nogenlunde standardtrim?
QV'en med samme km-tal lider ikke af samme udfordringer, som beskrevet om 120'eren, og kører lydefrit og skarpt op mod de 200 km/h (når autobahn en sjælden gang giver plads til det), men den har til gengæld stille og roligt "sænket sig selv" over tid og står nu synligt lavere end oprindeligt - især over baghjulene. Det skal tilføjes at den ikke kører om vinteren og måske står og "falder lidt sammen"...? Er det mon også tid til nye fjedre og måske dæmpere på den? Her vil jeg nok holde mig til nye originale - er i hvert fald mit udgangspunkt hvis ikke andet kan anbefales?
venlig hilsen
Søren Rix