Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Multiair problem?

Multiair problem? 30.12.2023 17:44 #34036

Hej,
Har et tilbagevendende problem med min Giulietta Multiair.For ca 1 år siden begyndte motoren at gå ujævnt når den blev varm. Fandt frem til at det var et Multiair problem,og skiftede modulet. Derefter kørte den perfekt,indtil i dag. Nu når den lige og blive drift varm,så starter balladen igen.Den halter i tomgang og går til sidst ud. Forsøger jeg så at starte med det samme igen,virker det som om der ingen kompression er. Kan starte den efter et par minutter hvis den får fuld gas,med kæmpe røgsky til følge. Derefter kan jeg køre et par kilometer, før det sker igen.Kan så vente et par minutter,starte igen, så kører dden normalt igen et par km.Nogen ideer om hvad det skyldes?

Sv: Multiair problem? 31.12.2023 17:11 #34037

Lyser motor lampe ved fejl?
Kører du på den rigtige type olie?
Har du skiftet olie siden udskiftning af MultiAir modul?
Da jeg kan se at du bor i Aalborg SØ så tag en snak med Center Auto om fejl symptomet

Sv: Multiair problem? 01.01.2024 14:11 #34039

Ja motorlampe lyser,men forsvinder efter den har været slået fra tænding i ca 5min.
Olien er en Selenia 5-40 multiair og den har ikke været skiftet siden udskiftning af modulet,hvilket er ca 8000km siden.

Bilen var hos Center auto da fejlen opstod for ca 1 år siden. De kunne ikke sige med sikkerhed at udskiftning af modulet ville løse problemet.

Sv: Multiair problem? 01.01.2024 14:58 #34040

Når motor lampen lyser eller har lyst så må der være gemt en fejlkode i ECU'n
Få den læst ud for at se om det giver nogle hint.
Og så ville jeg starte med at skifte olien, rense eller udskifte multiair filteret for at se og det er grunden til fejlen

Sv: Multiair problem? 30.01.2024 12:01 #34072

Det lyder som om det er Multi air modulet det er galt med igen. Iflg. HPG i Ølstykke er det olien det er forkert. Det SKAL være Selenia Digitek 0W-30, uanset årgang. Andre oliemærker duer ikke! og den burde være skiftet samtidig med udskiftningen af modulet.
Det hjælper formentlig ikke at få det renset. Vores er en årgang 2015, og den fik hældt en Selenia 5W-30 olie på ved en fejltagelse, hvilket medførte en masse problemer.
HPG prøvede at rense modulet med et eller andet "vidundermiddel". Det hjalp ikke.
Det var Kr. 4000,00 lige ud af lommen. Så vi fik modulet skiftet hos Djarlo, Nærum, som anbefalede at få skiftet olien igen, selvom vi kun havde kørt ca. 2000 km. siden HPG skiftede olien.
Vi får skiftet sommer/vinterhjul på et lille uafhængigt værksted. Han har prøvet at hælde Molly Li--- oW-30 på en Fiat 500 der også kører med Multi Air lignende modul. Det kostede ham et nyt modul, fordi bilen hostede og hakkede efter ganske få tusinde km.

Sv: Multiair problem? 30.01.2024 12:05 #34073

P.s. Ved udlæsning på ECU viste vores "fejltænding på cyl. 1". Vi har aldrig fundet ud af hvorfor den melder den fejl.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.09 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark