Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Så blev jeg ægte Alfist igen

Så blev jeg ægte Alfist igen 20.01.2011 23:06 #4630

Endelig er jeg efter flere år ude i mørket efter jeg skilte mig af med min spider blevet Alfist igen.

I tirsdags hentede jeg min nye Giulietta 1.4 multiair 170 med sportspakke og hele pivtøjet i den fantastisk flotte farve magnesio.

Bilen kører rigtig godt selvom jeg har sat vinterdæk på især i Dynamic indstilling. Jeg fornemmer lidt turbotøven i 2. gear i forhold til min SAAB 95 men jeg skal nok bare vænne mig til motorens karakteristisk ellers kører den som en drøm.

Lige nu er min eneste anke de lidt korte sæder og så det faktum at man skygger for speedometeret med sin venstre hånd. Det er bare en ommer, vi er jo ikke alle små italienere der kan sidde og kigge ind igennem rattet når vi kører.

Jeg skal nok vende tilbage med flere kommentarer senere når jeg har testet den mere, og da jeg kører over 200 km om dagen får jeg jo god tid til at pleje kærligheden til Giulietta.

Hilsen Lars

Sv: Så blev jeg ægte Alfist igen 21.01.2011 11:55 #4631

Tillykke med den fine nye bil - håber den lever op til forventningerne når du får kørt lidt mere i den.

Sv: Så blev jeg ægte Alfist igen 27.01.2011 22:20 #4647

Så har jeg nu kørt små 2000 km i bilen og den kører jo som en drøm. Jeg er utrolig glad for styretøjet, der gør at man glæder sig til hver eneste kurve eller rundkørsel på vejen. Bilen føles meget hurtig og accelerationsivrig i Dynamic medens den stadig tøver lidt i de andre indstillinger under acceleration, men det er nok helt bevidst lavet af teknikerne for at spare benzin. Den 6 trins gearkasse skal bruges flittigt hvis man vil følge bilens skifteanvisninger, allerede ved 70-80 km/t viser den at man skal i 6. gear. Til gengæld er den meget fleksibel i gear'ne så man kan sagtens springe et over eller sejtrække langt nedefra.

Jeg har ikke helt fundet den bedste siddeposition, jeg synes stadig sædet er lidt for kort og ikke giver støtte nok under låret, men det er nok noget man skal vænne sig til. Skubber man sædet langt tilbage for at få mere strakt benvinkel, skal rattet trække ud og afstanden til gearstangen bliver lidt lang. Det er nok bare mine proportioner, der ikke passer til de testpersoner Alfa har brugt da de designede bilen. Jeg tror nu bare jeg skal vænne mig til en ny siddeposition i forhold til lænestolsforholdene i min SAAB.

En anden ting jeg skal vænne mig til er at speederen føles lidt blød i fjedringen. Jeg er vant til en hårdere speeder så man sidder i giuliettaen hele tiden og bruger kræfter på at holde foden lidt igen for ikke at træde speederen for langt ned hvilket er lidt trættende. Kunne være rart hvis man kunne regulere denne modstand i pedalen.

En sidste ting jeg har bemærket er at jeg overhovedet ikke kan holde det benzinforbrug der loves fra Alfas side. Indtil nu har jeg kørt ca. 12,9 km/l ved kombineret landevejs og motorvejskørsel med jævne hastigheder mellem 90 - 130. I brochurer har jeg læst forbrugstal mellem 17 - 21 km/l - det bliver meget svært at nå selv ved meget forsigtig og økonomisk kørsel. Måske skal motoren bare køres til og så vil tallet stige men næppe til de optimistiske laboratorieværdier i brochurerne.

Nu skal jeg ud på landevejen igen og jeg må indrømme at bilen virkelig får mange til at vende sig om og kigge. Mange man overhaler eller ser den på p pladser er ved at dreje hovedet ad led, hvilket må være et godt tegn på enten sjældenhed eller godt design - måske begge dele, den ser i hvertfald rigtig fræk ud i denne vintertid med det meget spændende for- og baglygtedesign, selvom jeg egentlig altid har synes de små diodelys er lidt poppede.

Farven er jeg stadig meget glad for jeg valgte, passer fint til designet og så ser den ikke beskidt ud selv efter to ugers kørsel i vintervejret.

Sv: Så blev jeg ægte Alfist igen 28.01.2011 14:10 #4648

Hej Lars
Spændende at læse
Det med støtten på forsæder - eller mangel på samme, var også min oplevelse, Når du kommer fra saab kommer du jo også fra en bil der er bygget til Nordisk behov - men i forhold til 159 mener jeg også der mangler noget støtte!

Hvad angår forbrug: Jeg tror ikke mange kan opnå det lovet forbrug, og slet ikke med en turbo bil - bare det du sætter dna. i Dynmaic kommer du ikke i nærheden.
Det opgivne forbrug er kun til at sammenligne forbrug mellem to biler, forbruget er målt i kontroleret omgivelser og er ens for alle.

Hvis du vil se om din bil bruger formeget, skal du bruge et stykke helt flat lige stykke vej hvor du kan holde en konstant hastighed på fx. 90km/t med dna i "Normal" aircond/klima off - vindstile og helst 15 grader og 1013mb.

En lille bil med diesel eller benzin unden turbo kan meget lættere opnå det lovet forbrug
mvh
oo=v=oo
Vernon P.
mvh
oo=V=oo
Vernon P.

Giulia Q4 Veloce (2017)
Sud 1,5 Berlina (1982)

Sv: Så blev jeg ægte Alfist igen 29.01.2011 17:25 #4657

Hvis brændstofforbruget har betydning, hvorfor har du så ikke valgt en diesel i stedet for ? Specielt hvis du kører over 200 km. hver dag.
Henrik
Giulietta 1750 TBi Veloce TCT
Fiat Punto Evo 1.4 16V Multiair 105hk

Sv: Så blev jeg ægte Alfist igen 29.01.2011 18:47 #4658

En diesel er bare ikke er min kop te - jeg er bare mere til benzinbiler - har haft en diesel Toyota engang, kan sikkert ikke sammenlignes med en Alfa Diesel, men jeg hader lyden. Men egentligt har det noget med prisen at gøre. Da jeg bestilte bilen, der er en leaset firmabil var eneste diesel alternativ den tilsvarende 170 hk diesel og den var for dyr i forhold til hvad jeg vil bruge på bil. Jeg er egentlig kun nysgerrig efter hvorfor de officielle tal er svære at nå, men det skyldes vel egentligt kun at jeg ikke kan holde mig fra at nyde bilens fine acceleration i Dynamic.

der er vist et par mindre diesel modeller på vej nu.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.08 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark