Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Erfaring med stenslag / lakskader

Erfaring med stenslag / lakskader 13.03.2022 21:34 #33183

Hej alle
Jeg konstaterede i dag i forbindelse med bilvask at min Giulia, i rød fra 2017 (60.000km), har forholdvis mange stenslag. Nogle få på kølerhjelmen men rigtig mange på kofangeren.

Jeg har søgt lidt på Giulia Forum, men fandt ikke umiddelbart nogle svar.

Jeg holder normalt god afstand til forankørende og har fået bilen nanobehandlet.

Mit spg er hvor vidt andre (evt. med rød lakering) også har oplevet at deres kofanger nærmest er helt plettet.

I forhold til andre biler som jeg har haft så er det min erfaring at lakeringen på min Giulia ikke er særlig god/stærk.

Til at starte med og inden jeg kigger ind i løsninger så hører jeg gerne erfaringer med dette konkrete problem.

Peter

Sv: Erfaring med stenslag / lakskader 14.03.2022 19:06 #33185

Hej Peter,

Jeg har en Monte Carlo blå 2017 Giulia og har ikke oplevet stenslag som dem du beskriver. Frem til for to år siden pendlede jeg en del ud til Ørestaden, hvor der var mange lastbiler med grus på motorvejen også. Disse forårsagede en del små stenslag på forruden, grundet fygende grus, men ikke på lakken. Forruden er skiftet og min nuværende pendlerrute ser ikke så mange hurtigkørende lastbiler med grus fygende bagud - heldigvis.

Mig bekendt er alle nye biler i dag er lakeret med vandbaseret lak - for Alfa Romeos vedkommende produceret af PPG. Især rød har efter sigende været udfordret af dette skift, da det skulle være den farve med mest tørstof i. Hvad dette har af betydning for holdbarheden skal jeg lade være usagt, men da jeg fik min Giulietta i 2010 var der en periode hvor den traditionelle Alfa Romeo røde farve efter sigende var så udfordret at den ikke kunne bestilles.

Sv: Erfaring med stenslag / lakskader 15.03.2022 11:15 #33186

Hej Lars

Mange tak for dit udførlige svar.

Det lyder ikke til, at du har de samme udfordringer. Måske en folie løsning på fronten kunne være en mulighed for at beskytte min bil fremadrettet.

Mit næste skridt er, at tage en snak med det lokale Alfa værkstedet for at høre om deres erfaringer. Det kan jo passende gøres i forbindelse med det årlige olieskift samt skift til sommerdæk.

Hilsen

Peter

Sv: Erfaring med stenslag / lakskader 16.03.2022 00:08 #33187

Det er svært at undgå stenslag på fronten af en Giulia og jeg har set en Monte Carlo Blu med mange små prikker på kofanger og hjelm efter mange km.

Derfor fik jeg sat folie på disse dele på min, da den var ny (Anodized Blu) og nederst langs siderne, da det også er meget udsat lige foran baghjulene.
Alfa Romeo 164 Q4 - 1994
Alfa Romeo 4C - 2015
Alfa Romeo Spider 3.0 24V - 2001
Lancia Thema 8.32 - 1989
Sidste redigering: 16.03.2022 00:09 af Allan Bøgh Christensen.

Sv: Erfaring med stenslag / lakskader 17.03.2022 21:08 #33191

Tak for svaret Allan. Folie på fronten kunne måske være en løsning. Lidt i tvivl om hvorvidt det bliver pænt og/eller er pengene værd?

Ellers må man “leve med det”

Peter

Sv: Erfaring med stenslag / lakskader 18.03.2022 14:40 #33192

Hvis foliering er gjort ordentligt, skal man helt hen til kanterne, for at kunne se det.
Alfa Romeo 164 Q4 - 1994
Alfa Romeo 4C - 2015
Alfa Romeo Spider 3.0 24V - 2001
Lancia Thema 8.32 - 1989
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.12 sekunder

Banner

© 2008-2021 Alfa Romeo Klub Danmark