Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Alfa Romeo Giulia 2oo motor

Alfa Romeo Giulia 2oo motor 12.06.2024 18:30 #34219

En sag til opklaring.
Sagen drejer sig om den 4 cyl. benzinmotor, der driver 200 og 280 hk giulia.
Aurelio Lampredi konstruerede motorer for Ferrari, Vespa (Piaggio), Isotta-Freschini, Abarth og Fiat og ikke mindst Lancia.
Den 4 cyl twincam motor, han konstruerede til Fiat, som vi kender fra Fiat 124, Fiat 125, Fiat 131, Lancia Beta og Lancia Delta Integrale, har gennem årene vundet rally VM 10 gange. Lige fra Fiat 131 til Lancia Delta Integrale, der vandt 5 år i træk.
Nu er spørgsmålet, er Giuliaens motor identisk med Lanciaens ??
Da Giuliaen blev omtalt første gang i vores blad nævnte skribenten, at Giuliaens motor havde samme mål og vinkler som motoren i Lanciaen.

Hilsen Henning Andersen

Sv: Alfa Romeo Giulia 2oo motor 14.06.2024 09:04 #34221

Giulia har en nyere "GME T4"motor..

Sv: Alfa Romeo Giulia 2oo motor 14.06.2024 12:48 #34222

Hvad dækker betegnelsen GME T4 over?
Jeg er med på, at Lanciaen havde støbejernsblok, men har
Giuliens motor aner tilbage til Lampredis motor ?

Henning Andersen

Sv: Alfa Romeo Giulia 2oo motor 14.06.2024 18:57 #34223

Jeg har naturligvis googlet alt hvad der kan googles, og er ikke kommet til andet resultat, end at Giulias benzinmotor er nykonstrueret og 100 % alu.
Karossen er designet af designer fra PeninFarina, der også har tegnet Ferrari 450GT, 550 Maranello, og Enzo.
Men ikke et ord om benzinmotoren.
Så vi kommer det nok ikke nærmere !

Henning Andersen

Sv: Alfa Romeo Giulia 2oo motor 14.06.2024 20:19 #34224

Joh øh, altså GME = Global Medium Engine

Så vidt jeg husker, står T4 for Termoli 4. Termoli er i hvert fald Stellantis motorfabrik.

Med Giulia blev der jo investeret over 5 mia.€ i udviklingen – inklusive Giorgio-platformen og de tre helt nye motorer: GME T4, Quadrofoglio’en og en diesel. Motorerne blev, som du nævner, nyudviklet helt fra bunden af / eller i hvert fald med den tidligere Ferrari-ingeniør, Gianluca Pivetti i spidsen:

www.whichcar.com.au/features/alfa-romeos...amble-in-development

Aurelio Lampredi afgik jo ved døden helt tilbage til 1989. Med al respekt, ville det da umiddelbart også være tvivlsomt om (italienske) ingeniører som Pivetti med ego’er, hentet direkte fra Ferrari – (og på vegne af Stellantis / FCA, der jo er en ekstremt ambitiøs koncern) ville se sig selv satse på en så ældgammel motor, til brug i både Alfa Giulia og Stelvio - udover til JEEP og Chrysler (måske også Dodge og Ram) - og som jo ovenikøbet bliver samlet på en af Europas mest højteknologiske fabrikker.

Stellantis forhandlede ellers indtil for ganske nylig med Mercedes og det franske Total om en fælles (motor- og vist nok batteri-)fabrik, men det blev for få dage siden oplyst, at det samarbejde er faldet helt til jorden. I stedet vil Stellantis angiveligt investere yderligere i Termoli-fabrikken til nul-emissions motorerne mv. – udover motorfabrikker i USA og i Kina til de lokale markeder.

Jeg er dog ikke enig i, at Pininfarina skulle være involveret her. Giulia er efter min bedste overbevisning skabt af Centro Stile (Alfa Romeo / FCA ?), sådan som det jo også ses af artiklen, i flg. linket. Der er jo heller ingen Pininfarina-skilte på Giulia, sådan som der jo var på fx 164’eren og den face liftede 156’er.

Dog kunne jeg måske foreslå, at du evt. kunne skrive en artikel til Alfa Romeo Nyt om Lampredi… ??

Rettelse: Nåh ja, ved nærmere eftertanke, er det vel tvilsomt, om Lampredi har relevans til Alfa
Sidste redigering: 14.06.2024 20:48 af Peter Engholm-Pedersen.

Sv: Alfa Romeo Giulia 2oo motor 15.06.2024 18:18 #34225

Hej Peter.
Med dine oplysninger er jeg blevet bragt ud af min vildfarelse ang. Giuliaens motor. Jeg havde nu haft det fint med at blive drevet af sted af en motor fra Lancia Delta.
Ang. karossen fremgår det af Wikipedia 2016, at designeren, Lorenzo Remaciotti,
tilknyttet Pininfarina fra 1972-2005 og var chefdesigner, kreerede det smukke karrosseri.
Du har ret. Lampredi har kun relevans for alle, der interesserer sig for italienske biler.

Hilsen Henning Andersen
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.14 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark