Joh øh, altså GME = Global Medium Engine
Så vidt jeg husker, står T4 for Termoli 4. Termoli er i hvert fald Stellantis motorfabrik.
Med Giulia blev der jo investeret over 5 mia.€ i udviklingen – inklusive Giorgio-platformen og de tre helt nye motorer: GME T4, Quadrofoglio’en og en diesel. Motorerne blev, som du nævner, nyudviklet helt fra bunden af / eller i hvert fald med den tidligere Ferrari-ingeniør, Gianluca Pivetti i spidsen:
www.whichcar.com.au/features/alfa-romeos...amble-in-development
Aurelio Lampredi afgik jo ved døden helt tilbage til 1989. Med al respekt, ville det da umiddelbart også være tvivlsomt om (italienske) ingeniører som Pivetti med ego’er, hentet direkte fra Ferrari – (og på vegne af Stellantis / FCA, der jo er en ekstremt ambitiøs koncern) ville se sig selv satse på en så ældgammel motor, til brug i både Alfa Giulia og Stelvio - udover til JEEP og Chrysler (måske også Dodge og Ram) - og som jo ovenikøbet bliver samlet på en af Europas mest højteknologiske fabrikker.
Stellantis forhandlede ellers indtil for ganske nylig med Mercedes og det franske Total om en fælles (motor- og vist nok batteri-)fabrik, men det blev for få dage siden oplyst, at det samarbejde er faldet helt til jorden. I stedet vil Stellantis angiveligt investere yderligere i Termoli-fabrikken til nul-emissions motorerne mv. – udover motorfabrikker i USA og i Kina til de lokale markeder.
Jeg er dog ikke enig i, at Pininfarina skulle være involveret her. Giulia er efter min bedste overbevisning skabt af Centro Stile (Alfa Romeo / FCA ?), sådan som det jo også ses af artiklen, i flg. linket. Der er jo heller ingen Pininfarina-skilte på Giulia, sådan som der jo var på fx 164’eren og den face liftede 156’er.
Dog kunne jeg måske foreslå, at du evt. kunne skrive en artikel til Alfa Romeo Nyt om Lampredi…

??
Rettelse: Nåh ja, ved nærmere eftertanke, er det vel tvilsomt, om Lampredi har relevans til Alfa