Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Autonom bagklap

Autonom bagklap 04.02.2024 22:02 #34077

Hjælp - Jeg har problemer med at bagklappen på min Stelvio nogle gange åbner og lukker selv.
Det begyndte for noget tid siden med, at den udvendige knap (den over nummerpladen) ikke virkede. Noget tid efter kom jeg ud i indkørslen, hvor bagklappen stod åben, hvor jeg var helt sikker på jeg havde efterladt den lukket. Jeg fik ikke gjort noget ved det i noget tid, hvor jeg blot sørgede for at låse bilen. Så begyndte den senere også nogle gange at lukke af sig selv, hvilket kan være noget uhensigtsmæssigt når man er ved at løfte et par indkøbsposer ud.
Den anden dag prøvede jeg at pille beklædningen af for at komme ind og se om der var noget iøjnefaldende. Stikket til den "indvendige" kontakt røg af under afmonteringen af beklædningen og derefter virkede den udvendige kontakt. Nu har jeg prøvet at give den noget kontaktrens, men da jeg kom ud her til aften var klappen igen åben. Dog ikke helt, men den havde åbnet låsen.

Den har i øvrigt også villet åbne under kørsel, hvor den så skriver at bilen skal stå i N for at betjene den.

Jeg frygter det er et styringsproblem, men måske er det bare en af kontakterne eller låsen.

Nogen der har oplevet noget lignende eller har en idé om hvad det kan være?

På forhånd tak

Sv: Autonom bagklap 05.02.2024 12:55 #34078

Hvor gammel er bilen ? Er den fortsat omfattet af garantien? Hvis ikke, ville jeg starte med at kikke på, om kontakten på nøglen kunne sidde fast ?

I hvert fald i USA tilbagekaldte de dog de første modeller af Stelvio pga. en utæthed:

”Specifically, Alfa says these vehicles may experience sealing deficiencies in the A-pillar sheet metal joint and where plenum sheet metal meets the HVAC box, which puts the body control module at corrosion risk. The corrosion may trigger several warning lights, and cause the loss of windshield wiper function, exterior lighting, and horn, along with inadvertent turn signal activation.

Other Stelvios may experience a similar deficiency in sealing in the rear liftgate applique and tail lamp assembly. If water gets to the wiring connectors in the rear liftgate wiring harness or the liftgate-opening switches it can cause unintended opening of the rear hatch at low speeds.”

Citat slut - Se videre:
carbuzz.com/news/the-alfa-romeo-stelvio-has-sprung-a-leak

Har således hørt om, at såfremt forbindelsen til håndtaget/ kontakten, der lukker bagklappen, af en eller anden grund er blevet våd – eller måske direkte rusten eller defekt, så kan bagklappen på de første modeller af Stelvio åbne uønsket. Forbindelsen til kontakten sidder indvendigt omkring, hvor nummerpladen er monteret.

Hvis du ikke kan ordne det selv, kan jeg ikke forestille mig, det vil tage ret mange værkstedstimer at få det ordnet, hvis man kører ind på et værksted, der har sat sig ordentligt ind i rep. af Alfa Romeo – og Stelvio i særdeleshed.

I realiteten burde dette forhold dog være ændret på nyere Stelvio’er.

Sv: Autonom bagklap 05.02.2024 21:44 #34080

Hej Peter

Tak for hintet.

Det er en 2018'er. Det lyder som om der også er noget sammenhæng til anhængerstikket, som kan hænge lidt med at tænde samt at baksensoren ikke vil slå fra. Jeg vil lige høre mekanikeren ad. Alfa-forhandleren her i Randers er desværre lukket, men heldigvis er der et tidligere værksted i nærheden omend det er noget tid siden de blev trætte af FIAT Danmark.

Prøver selv lige at kigge efter nogle stelforbindelser.

Sv: Autonom bagklap 19.02.2024 21:06 #34095

Hmm - Har i dag haft afmonteret hele den nederste del af bagklappen, for at komme til stik, kontakt og ledningsnet til åbning og lukning af bagklappen. Desværre ikke med gode resultater. Det meste af det var nærmest gennemblødt. Stikket til den udvendige kontakt var fuldstændig irret. Jeg prøvede at rense det. Uden held. Så klippede jeg stikkene og satte ledningerne sammen med klemmuffer. Samme resultat. Jeg har prøvet at skifte den indvendige kontakt. Det hjalp heller ikke. Jeg er fortsat bekymret for om det er en styreboks.

Nogen der ved om der er en eller flere styrebokse og hvor den eller de er placeret. Eller er der nogen der kender en der måske kunne være skarp på dette?

Hvis jeg kører den på værksted ved jeg godt hvad der sker. Enten skifter de bare stumper fra en ende af eller også bruger de timer på at fejlfinde. Jeg har heldigvis kontakter, så jeg kan få stumper til fornuftige priser, så hvis jeg, som med den indvendige kontakt rammer ved siden af, så går det nok. De penge er hurtigt væk på værkstedet.

Mvh
Anders
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.09 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark