Efter Tage Rasmussens kommentar linker jeg lige igen til denne test, fra AutoEV:
youtu.be/ImYGG09beuE?si=LM61fTI5eIhdzEOu
Fra 41:50 omtales Speciale modellens køreegenskaber og der gives udtryk for at den bestemt skiller sig ud fra de andre biler på samme platform. Lignende konklusioner har jeg hørt og læst andre steder også.
Jeg har desværre ikke selv prøvet andre af Stellantis mærkerne, på samme platform, men det vil undre mig hvis speederrespons og styrtøj er lige så direkte som på Junior'en. Foreksempel kan man tage større 90 graders sving med kun 180 graders udslag på rettet. Altså kan man beholde begge hænder på rattet. Det giver en god sportslig fornemmelse.
Bevares.. det er jo stadig en tung bil og den er lidt højbenet. Hvis man ønsker den lidt lavere og med hårde affjedring kan man jo købe et sæt sænkningsfjedre til et par tusinde kroner. Vægten er der ikke noget at gøre ved.
Veloce modellen er dyr og desværre er rækkevidden for lille til mit behov, men der er nok ikke tvivl om at den kører bedre end basismodellerne.
Jeg købte en Junior Speciale på "Black Friday tilbud" midt i december, så min bruger erfaring er stadig begrænset. Som pendlerbil, med 150 km om dagen, er den indtil videre er behageligt bekendtskab med god komfort og relative gode køreegenskaber. Accelerationen er ikke imponerende når man kommer over 100 km/t, men det gør jo ik så meget på normal landevej. Der er fint acceleration ved lavere hastigheder.
Jeg er spændt på rækkevidde ved de temperaturer vi har i øjeblikket. Det har jeg stadig tilgode at teste.
Det er da helt sikkert ikke en Alfa for alle, men jeg synes egentlig de har gjort det meget godt inden for de rammer de har haft.